Ханука
+7
Sonia
(Българанъ)
Надя
Логик
Boabab
(Meli)
(pheras)
11 posters
Страница 3 от 5
Страница 3 от 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Ерго?
Следва ли от това, че добрите евреи трябва да уважават през цялата година до идната Ханука г-н Първанов, или това се оставя на съвестта на всеки?
Президентът Георги Първанов запали в четвъртък вечерта основната свещ - шамаша, на еврейския празник Ханука в Централната софийска синагога, предаде БТА.
Всяка година шамаша се пали от уважавана от еврейската общност личност. В продължение на осем дни евреите отбелязват Ханука - празникът на светлината, храбростта и късмета.
Гост- Гост
Re: Ханука
Ригас написа:
Следва ли от това, че добрите евреи трябва да уважават през цялата година до идната Ханука г-н Първанов, или това се оставя на съвестта на всеки?
Ригас,
Еврейската общност, представляване от своята организация, уважава институцията президент на Република България и личността, която я олицетворява
Разрових се и гу намерих
pheras написа:blag009 написа:
Дубре , оди си необразован !!!! Но пък докато ми разрешават да пиша, шъ пиша каквото намеря за добре !!!!!
Понеже си чувек с леви възгледи, сига да не ходиш до сикритаря на ГръцкатаКом.Партия, за съдействие да не пиша ???
Благодаря ти за разбирането.
Чао, чао!
P.S. Темата е празникът Ханука.
Разрових се и гу намерих нещо от славната 2004 г. кугато бях набеденият генерал ББ ??? Виж и поуките са за теб млади момко !!!
Генерале,
Да ти кажа и атеизмът е вид религия.
Вярно е, че ние евреите се цепим от колектива. Ние да ти кажа като чуем думата колектив и бягаме надалеч. И е вярно, че сме малко по-така ама какво да правиш - съдба. От друга страна няма как, защото колкото и да не се цепиш от колектива все ще се намери някой да те обиди само защото си различен. Та така с евреите....
Радвам се, че си прослушал линка. Колкото за хазарите моето мнение е,че още няма плътни доказателства за нищо. Дали е бил само елитът? В писмото на кагана до Хасдай се говори, че се налагало 2 пъти да минават към юдаизма, защото след първия път някои се върнали към езичеството. Тия писма ги намерих на английски ама са бая дълги и ме мързи още да ги преведа. Ако събота и неделя се стегна ще взема да ги преведа.
За пропан-бутана се извинявам - за носиите не съм казвал нищо. Моето мнение е, че хасидите имат странни дрехи, които не са като на останалите евреи. Там Неофит писа нещо за сезоните.
В моята ловна дружинка има един огняр от Лясковец - всяка година сваля по една камара прасета тоя човек .
За жененето Бранислав Нушич казва, че мъжът бил има биография до момента на жененето - оттам нататък нямало вече
Хахаха, благодаря за Генерала -ИНАЧЕ бат'Бойко ми харесва-казва ти истината в ОЧИТЕ и ... останалото е твой проблем.А кво ШЪ каеш ако на всичко отгоре съм Републикански шампион на 50 м.гръб,вицешампион на 100 и 200 м. бягане и трето място скок височина през периода 1985-1989 год. И ТО МНОГОКРАТНО ПОЧТИ ВСЯКА ГОДИНА .Гарантирам ти 100% истина при МУЗЕРВРЪШКИТЕ 90% гаранция !?!? Шах и пат нали??? Уловката е, че съм инвалид, НО ВСЕ ПАК РЕПУБЛ.ШАМПИОН И ТО ТРИКРАТЕН :tooth: .Аха,пътем съм ОТЧУВАЛ ТРИ ДЕЦА,и затова ПИТАМ радателите на БЪЛГАРЩИНАТА, ТИ БАЙНО КОЛКО БЪЛГАРЧЕТА ОТЧУВА ТА АКЪЛ ДАВАШ и т.н.М/у нас казано ,бях дал Линка на д-р ист.н. Панайотов от Варна за "беспорно" доказани ФАКТИ за Първата Европейска Израелска Война край Варна. Прочети линка ,виж и филма и ми кажи кво мислиш??? За мен специално е АНТИСИМЕТИЗЪМ ЕКСТРА СТЕПЕН.Ако нямаш линка СВИРНИ.
БЛАЖЕ"
Тива е Алеф !
Кибик Блаже
ПП.Иначе пинизите си ги запази, яяяя врачански музервлък !!!Чета за тоя Панайотов и наистина имаше и филмче в нета , шъ провера в и шъ вида кво шъ пъкне. Знам , че в него благодареше на Чорни и Батков за финансовата помощ и т.н. Тая Балева е едно бледо негово копие!!!! Та кво стана с превода Алефчо, или на "опълченци" не превеждаш ???????
Последната промяна е направена от на Вто 11 Дек 2007, 21:07; мнението е било променяно общо 1 път
blag009-
Брой мнения : 1172
Age : 74
Registration date : 15.10.2007
Кало
καλοδεχούμενος (крайното ни сигма има специално изписване в low case.
Иначе ... Гуглата е калодехумени ..
А дали популярната фамилия 'Кало' е от византийски произход?
Иначе ... Гуглата е калодехумени ..
А дали популярната фамилия 'Кало' е от византийски произход?
Гост- Гост
Re: Ханука
Ригас написа:καλοδεχούμενος (крайното ни сигма има специално изписване в low case.
Иначе ... Гуглата е калодехумени ..
А дали популярната фамилия 'Кало' е от византийски произход?
Благодаря за поясненията.
Конкретният Кало е наистина от ромейски произход .
В средите на сефарадските евреи в България, Гърция и Турция съществува малка общност от т.н. романьоти. Романьотите са византийски евреи, които са били почти изчезнали след османското нашествие и чумата по тези земи. Фамилията Кало в България са романьоти също както и семействата Канети /вкл. Елиас Канети/, Ардити, Полизи и т.н.
Едно малко изключение от принципа е фамилията Декало. Декало или Де Кало са по техните думи от испанското градче Кало и оттам Декало. Имаше един добър баснописец, член на СБП - Алберт Декало.
Отлични познания
Фери, ти имаш много обширни познания относно българските евреи. Да смятам ли, че това е 'типично' за вашите хора, или ти си един вид 'напреднал хобист' в това направление? Защото знам, че по образование си юрист, т.е. не си професионалист историк, етнолог или нещо подобно.
Гост- Гост
Re: Ханука
Ригас написа:Фери, ти имаш много обширни познания относно българските евреи. Да смятам ли това за 'типично' за вашите хора, или ти си един вид 'напреднал хобист' в това направление? Защото знам, че по образование си юрист, т.е. не си професионалист историк, етнолог или нещо подобно.
Ригас,
Благодаря - хобист съм, макар че старите хора добре знаеха тези подробности. В интерес на истината трябва да се каже, че за тези, които се интересуват, се предлагат богати възможности в Еврейския дом в София - групи по традиция, еврейски фолклор от България, история, иврит, религия, бизнес-клуб, самодеен театър, шах и т.н. Изобщо цял лайв-форум. Стига време да имаш....
И баща ми..
Баща ми имаше подобно хоби, та написа дори една книга - автобиография, в която обаче наблягаше върху личните моменти само като поводи, за да заговори пространно за хората и обичаите на Понтос.
Например, пише: 'Дядо ми беше майстор-железар' , след което следват две етнографски страници за ролята на железарите в началото на века.
Книгата е издадена тук, на гръцки.
Например, пише: 'Дядо ми беше майстор-железар' , след което следват две етнографски страници за ролята на железарите в началото на века.
Книгата е издадена тук, на гръцки.
Гост- Гост
Re: Ханука
Ригас написа:Баща ми имаше подобно хоби, та написа дори една книга - автобиография, в която обаче наблягаше върху личните моменти само като поводи, за да заговори пространно за хората и обичаите на Понтос.
Например, пише: 'Дядо ми беше майстор-железар' , след което следват две етнографски страници за ролята на железарите в началото на века.
Книгата е издадена тук, на гръцки.
Не знаех, че си парче понтиец - оттам ти е спокойствието
От коя част е родът на баща ти - малоазийското крайбрежие или Колхида?
Като слушам това за баща ти, си мисля дали не е и юридическо странично действие това хоби.....
Понтос
Баща ми е роден в района на Трапезунта - източната част на турското Черноморие. Що се касае до релацията юрист - етнологично хоби, не знам.. Той беше адвокат и обичаше да пледира пространно в полза на своите тези. И понеже понтийците у нас са станали символ на определено социално поведение (прекалено прями и до глупост откровени) , той често прибягваше до различни истирически примери, за да обори тази 'символика'. Без особен смисъл според мен.. Щото ако на габровците им е излезло едно определено 'име' , дори всички те да се мъчат да го оборят нон-стоп, няма да постигнат нищо.
От коя част е родът на баща ти - малоазийското крайбрежие или Колхида?
Като слушам това за баща ти, си мисля дали не е и юридическо странично действие това хоби.....
Затуй опитните мръсници, вкл. и в нашите виртуални среди, правят всичко възможно, за да му излезе на човека 'име'
Но затуй е необходим и добитък, който да 'поеме' името.
Последната промяна е направена от на Вто 11 Дек 2007, 22:10; мнението е било променяно общо 1 път
Гост- Гост
Re: Ханука
Ригас написа:
Баща ми е роден в района на Трапезунта - източната част на турското Черноморие. Що се касае до релацията юрист - етнологично хоби, не знам.. Той беше адвокат и обичаше да пледира пространно в полза на своите тези. И понеже понтийците у нас са станали символ на определено социално поведение (прекалено прями и до глупост откровени) , той често прибягваше до различни истирически примери, за да обори тази 'символика'. Без особен смисъл според мен.. Щото ако на габровците им е излезло едно определено 'име' , дори всички те да се мъчат да го оборят нон-стоп да го оборят, няма да постигнат нищо.
Затуй опитните мръсници, вкл. и в нашите виртуални среди, правят всичко възможно, за да му излезе на човека 'име'
Но затуй е необходим и добитък, който да 'поеме' името.
Да, у нас по-училите история ще ти кажат, че там е била столицата на Никейската империя, но по-популярно е този град да се свързва с футболния отбор Трабзонспор, в който се повизаваха и някои българи.
Понеже аз се познавам с понтийци от Колхида, знам, че те имат славата освен на прями и откровени и на доста емоционални люде, близки в темперамент до грузинците. Освен туй, и за мен по-важно, имат славата на добри винари. Някога имаше винена тема в Медиапуул, а се затри, но лани пих такова грузинско вино, че не бих го заменил за ни едно българско. Не знам доколко понтийците са запазили тази традиция у вас. Аз знам само за понтийската ретцина Кехрибари.
Уви, евреите нямат име на големи винари, въпреки че в последните години израелските вина много дръпнаха и масово печелят разни награди.
Re: Ханука
Как да не знам? А снимки в нея има ли?Ригас написа:Баща ми имаше подобно хоби, та написа дори една книга - автобиография
Винарство
След 'малоазиатската катастрофа' , многобройните бегълци (около 1.5 милиона) са били разпределени в различни райони на страната. Някои от тях са били подходящи за практикуване на винарство, а други - не. В областта, която е била посочена на дядо ми (под гр. Едеса), не вирее хубаво грозде. За сметка на това се произвеждат едни от най-добрите праскови и череши на Гърция - дело на 3 поколения понтийски потомци. Племеникът ми, адашът Панайотис, е от много години избиран за председател на кооператива на прасковчиите. Напоследък хитрушите са успели да направят пробив в руския пазар, та изнасят (и печелят) като луди.
Понеже аз се познавам с понтийци от Колхида, знам, че те имат славата освен на прями и откровени и на доста емоционални люде, близки в темперамент до грузинците. Освен туй, и за мен по-важно, имат славата на добри винари. Някога имаше винена тема в Медиапуул, а се затри, но лани пих такова грузинско вино, че не бих го заменил за ни едно българско. Не знам доколко понтийците са запазили тази традиция у вас. Аз знам само за понтийската ретцина Кехрибари.
Но на 30 км по на запад, в полите на Вермион, край гр. Науса и гр. Верия, има хубави (условия за) лозя и известни производители, някои от които са потомци на понтийци. Там се правят известните вина 'Бутари' .
Последната промяна е направена от на Вто 11 Дек 2007, 22:25; мнението е било променяно общо 1 път
Гост- Гост
Снимки
Да, но не са от 'уникален' характер. По-важен е словесният материал.
Как да не знам? А снимки в нея има ли?
Гост- Гост
Re: Ханука
Ригас написа:
След 'малоазиатската катастрофа' , многобройните бегълци (около 1.5 милиона) са били разпределени в различни райони на страната. Някои от тях са били подходящи за практикуване на винарство, а други - не. В областта, която е била посочена на дядо ми (под гр. Едеса), не вирее хубаво грозде. За сметка на това се произвеждат едни от най-добрите праскови и череши на Гърция - дело на 3 поколения понтийски потомци. Племеникът ми, адашът Панайотис, е от много години избиран за председател на кооператива на прасковчиите. Напоследък хитрушите са успели да направят пробив в руския пазар, та изнасят (и печелят) като луди.
Но на 30 км по на запад, в полите на Вермион, край гр. Науса и гр. Верия, има хубави (условия за) лозя и известни производители, някои от които са потомци на понтийци. Там се правят известните вина 'Бутари' .
Чел съм за малоазийската катастрофа и смирненската трагедия. Какви традиции запазиха понтийците?
Не се учудвам, че производителите на плодове в Гърция печелят от износ в Русия. Предполагам знаеш, че те печелят не само от цената на стоката, а и от експортните субсидии на ЕС. Така например се печелеха доста пари от портокали във времената, когато не бяхме държава-член на ЕС. Много хубаво са се сетили хората.
Пил съм вино "Бутари" - наистина не е лошо. Впрочем пих и едно вино "Геровасилиу" в ресторант, което на вкус беше доста приятно.
В Едеса и околностите има ли още люде, които говорят и....автохонният славянски диалект?
Re: Ханука
Рино, разбирам въпроса ти.Българанъ написа:Meli, има ли в Новия завет някакви данни за богослужебни събрания в събота?
Никъде в Библията седмият ден не е наречен Събота на евреите. Исус обяснява ясно, че този ден е за цялото човечеството: „Съботата е направена за човека, а не човекът – за съботата; така че Човешкият син е Господар на съботата” (Марк 2:27, 28 и Матей 12:8 ) и: „...седмият ден е събота на Господа, твоя Бог...”(Изх.20:10 ). Ето защо авторът на Откровение - Йоан я нарича Господният ден. (Откр.1:10 )
Най-общо Исус е изразил становището си за Божия закон в планинската проповед: „Да не мислите, че съм дошъл да разруша закона и пророците; не съм дошъл да разруша, а да изпълня.” (Мат. 5:18 )
Четем в Лука 4:16: „И дойде в Назарет, дето беше отхранен и по обичая си влезе в синагогата един съботен ден и стана да чете.” В Библията е записано обичайното поведение на Исус. Единственият спор е бил за това как Исус е пазил съботата. Равините били изопачили спазването на съботата чрез внасянето на трудни, обременителни разпоредби. Исус се е опитал да отстрани изискванията, наложени от хоратаи да покаже значението на съблюдаването на съботата. Когато Го обвинили, че я нарушава, лекувайки хората през този ден, Той отговорил: „...позволено е да се прави добро в този ден” (Мат. 12:12 ) Виж също Лука 6:6-10; Мат 12:9-13; Йоан 5:16-18 и др.
Значението на спазването на съботата било показано от последователите на Исус при смъртта Му. По време на тази криза приятелите на Исус почивали, оставяйки работата по помазването на тялото за след съботните часове.. (Лука 23:54-56 ) „И беше приготвителен ден и съботата настъпваше. И жените...като се върнаха, приготвиха аромати и миро и в съботата си почиваха според заповедта.”
Какво става в неделя: „...в първия ден на седмицата рано сутринта, жените дойдоха на гроба, носещи ароматите, които бяха приготвили.” (Лука 24:1 )
Нека повторим събитията от ония паметни три дни:
1. Петък: Исус умира; жените приготвят аромати и миро.
2. Събота (денят за почивка): Исус почива в гроба; последователите Му – също почиват .
3. Недиля (първи ден от седмицата) Исус възкръсва от мъртвите. Жените идват да Го помажат. Дори в смъртта си Исус пазил съботата.
Не може да има съмнение за деня, който е бил ден за почивка по времето на Исус.
Исус очаква християните винаги да пазят съботата, затова им казва:”Молете се да не се случи бягането ви в съботен ден” (Мат. 24:20 )
Христовите последователи са пазели съботата и след възкресението Му: „Пристигнаха в Солун, където имаше юдейска синагога и по обичая си Павел влезе и три съботи наред разискваше с тях Писанията.” (Деян.17:1,2 )
В Деян. 13:42 и 44 четем: „...езичниците молеха да се проповядват тези думи и следващата събота”. И: „На следващата събота се събра почти целият град да чуе Божието слово.”В книгата Деяния са описани 84 случая, в които Павел провежда срещи в събота.
Съботата преминава като златна нишка от Битие до Откровение, където се описват готовите да посрещнат Исус при Неговото второ пришествие.”Тук е нужно търпението на светиите, на тия, които пазят Божиите заповеди и вярата в Исус.” (Откр.14:12 ) В Йоан 14:15 Исус казва: „Ако ме любите, ще пазите моите заповеди.” Една от заповедите казва:”Помни съботния ден”.
Традиции и аутохтонност
Доста, бих казал. Своя уникален диалект, който е най-близък до древногръцкия сред още живите. Своята музика, която по странност може да се сравни с шопската. Своите танци, които са едни от най-интересните у нас (ще потърся тюбки). Своята привързаност към 'рода' и 'името' . И доста други. Разбира се, тези традиции се опазват много по-лесно в малки общини, отколкото в големите градове.
Чел съм за малоазийската катастрофа и смирненската трагедия. Какви традиции запазиха понтийците?
Да. Преди десетина-петнайсет години, вече покойната баба Димитрина, майката на жена ми, ни беше няколко пъти на гости в къщата ни в Едеса. Тя си отиваше на пазар (класическия, не модерния) и се разбираше отлично на български с продавачите. Виж, с 'националното съзнание' нещата са малко по-сложни. Както са по-сложни и със съзнанието в република Мацедония, на която източници ти цитираш обилно напоследък в 'Де Зората' . Един приятел, грък и съпруг на българка, като мен, преди години попадна в Едеса, в една кръчма, и чу на съседната маса 'автохтонен диалект' . Зарадва се, човекът, та ги поздрави 'през маса':
В Едеса и околностите има ли още люде, които говорят и....автохонният славянски диалект?
'Радвам се да видя компания от българи тук' . Е, щяха да го изядат с парцалите, милия.. 'Ние не сме българи, БЕ, а гърци!' . Добре че не съм бил и аз наблизо, та да ги попитам някои неща и 'да налея зехтин' в огъня..
Дано като сме станали 'европейци' да ни дойде малко акъл в главата..
Гост- Гост
Калинихта
С малко понтийски песни и танци:
Където може да се чуе до болка познатия звук и мелос на регионалния цар - кавала, да се види уникалната понтийска 'лира' , както и едно соло на 'зурна' - във финалния танц - от което лъха на неща, пренесени през хилядолетия в една колективна памет.
Където може да се чуе до болка познатия звук и мелос на регионалния цар - кавала, да се види уникалната понтийска 'лира' , както и едно соло на 'зурна' - във финалния танц - от което лъха на неща, пренесени през хилядолетия в една колективна памет.
Гост- Гост
Re: Ханука
Да бе едно от първите дърляния с теб беше на темата "Ханука"??? Тугава те попитах дирекно, евреин си пък не казваш нищо за "Ханука",че празника преди два дни е минал и т.н. и започна тя лека пулека???pheras написа:blag009 написа:
Дубре , оди си необразован !!!! Но пък докато ми разрешават да пиша, шъ пиша каквото намеря за добре !!!!!
Понеже си чувек с леви възгледи, сига да не ходиш до сикритаря на ГръцкатаКом.Партия, за съдействие да не пиша ???
Благодаря ти за разбирането.
Чао, чао!
P.S. Темата е празникът Ханука.
Прочетох по надолу за твоето хоби, амче то е като при албанците ???? Питат сръбските тайни служби защо нямат агенти м/у албанците, и те окат ти знаеш ли кво е да те разпитват за родата ТИ , пък не дай боже да е измислена както в класическите романи ,мама,тати и някой братчед в щатите ???
blag009-
Брой мнения : 1172
Age : 74
Registration date : 15.10.2007
Re: Ханука
pheras написа:Ригас написа:
Следва ли от това, че добрите евреи трябва да уважават през цялата година до идната Ханука г-н Първанов, или това се оставя на съвестта на всеки?
Ригас,
Еврейската общност, представляване от своята организация, уважава институцията президент на Република България и личността, която я олицетворява
Абе то и Симеончо , докато налапа кокала и СИ заграби имотите, окаше Уважавам институциите и имам респект от тях !!!!
blag009-
Брой мнения : 1172
Age : 74
Registration date : 15.10.2007
Post scriptum
Он и сега ока истото. Та нали институциите му върнаха имотите!blag009 написа:Абе то и Симеончо , докато налапа кокала и СИ заграби имотите, окаше Уважавам институциите и имам респект от тях !!!!
Давид Овадия и Антонивановци
Драги Ферасе, гюрлутията из форума малко поутихна (и отчасти се пренесе в ямата на Мидас), та сядам да ти отговоря. И аз това казах - Давид Овадия се бе постарал да даде човешката истина, и то едно към едно, защото той беше пресъздал разговорите си с живите антонивановци. Но точно тази истина, разказана със собствените им думи, ги компрометираше и те самите се отказаха от нея. Не мога да приема, че хладнокръвните и с нищо немотивирани убийства са способни да дадат "човешко лице" на която и да била кауза. В мемоарите имаше следните епизоди, разказани в първо лице: "Убихме горския и му взехме обувките. По-късно се оказа, че не бил той провокаторът." Или: "Убихме овчаря, но в торбата му нямаше нищо за ядене." Цитирам по памет, разбира се, но случките бяха от тоя род. И отново да се върна в началото на моята бележка: не съдя партизаните, а съобщавам как една книга на Давид Овадия не видя бял свят, защото участниците в нея не харесаха собствените си спомени.pheras написа:Давид Овадия, като сам участвал в партизанското движение, искаше да даде човешката истина. Няма исторически момент, в който героизмът да не е съпътстван от слабости или черни петна. Това не променя цялостния облик на съпротивата срещу българския фашизъм, а напротив - придава му човешко лице...
Последната промяна е направена от на Съб 15 Дек 2007, 10:17; мнението е било променяно общо 1 път
Страница 3 от 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Страница 3 от 5
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите