По Великден в Еретрия
2 posters
Страница 1 от 1
По Великден в Еретрия
Реших да събера в една рубрика всички снимки и впечатления от гостуването ни в Еретрия. Извинявам се, че коментарите към моите пътеписи ще останат на старите си места в рубриката Mare Nostrum.
Цветята на Еретрия
Както вече е известно от медиите, един трудолюбив грък осигури дневните и квартирните на двама европейски граждани. Двамата европейци знаеха за извънградската резиденция на своя домакин, макар и само от снимки. Те обаче останаха искрено поразени от островната растителност, пейзажа, архитектурните забележителности и археологическите разкопки в околността. Към изброеното трябва да бъде добавено великолепното време - достатъчно топло за разходки по плажа, но не чак убийствено слънчево, каквото би могло да бъде. За всичко това европейските гости са неизразимо благодарни и планират в серия тематични пътеписи да покажат съвсем малка част от видяното. Едно добро начало са цветята на Еретрия.
Когато ги видях за първи път, аз възкликнах: "Я, колко макове!" Само че тамошните макове бият на кармин и са на огромни купчини:
Парцелите, които не са обработени и засети, са плътно заети от огромни жълти маргарити, някои от които са като малки дръвчета:
Анемонията, или червената съсънка, която е едно от редките и защитени растения в България, по еретрийските поляни се среща като нашата лайкучка. На снимката тя е в комбинация с бели маргаритки и незабравки:
На много места по оградите и свободно на брега расте едно "балдюрно" цвете, както го наричат на Женския пазар, но за съжаление то е топлолюбиво и го няма по нашите земи. Както човек е легнал върху пясъка, в краката му се плискат леки вълнички, а погледът му е прикован в ярките цветове:
Следващата дописка ще е за дърветата на Еретрия, които за разлика от цветята дават и нещо за ядене.
Когато ги видях за първи път, аз възкликнах: "Я, колко макове!" Само че тамошните макове бият на кармин и са на огромни купчини:
Парцелите, които не са обработени и засети, са плътно заети от огромни жълти маргарити, някои от които са като малки дръвчета:
Анемонията, или червената съсънка, която е едно от редките и защитени растения в България, по еретрийските поляни се среща като нашата лайкучка. На снимката тя е в комбинация с бели маргаритки и незабравки:
На много места по оградите и свободно на брега расте едно "балдюрно" цвете, както го наричат на Женския пазар, но за съжаление то е топлолюбиво и го няма по нашите земи. Както човек е легнал върху пясъка, в краката му се плискат леки вълнички, а погледът му е прикован в ярките цветове:
Следващата дописка ще е за дърветата на Еретрия, които за разлика от цветята дават и нещо за ядене.
Дърветата на Еретрия
Дърветата на Еретрия се делят на изсъхнали и живи, а също на плодни и декоративни. Всички те обаче са еднакво красиви. За съжаление околностите на градчето са опустошени от периодичните пожари и последвалите пороища. Нагоре по хълмовете гледката е тъжна за лесовъдите, но благодатна за меланхолиците:
По улиците и дворчетата на Еретрия е съвсем различно. По тротоарите - декоративни портокали (наричат ги "наранчи"), от които мераклиите като мен правят вкусен и витаминозен сок (с огромно количество мед!):
Ако на някого наранчите му се видят прекалено кисели, може да си откъсне от лимоните, които са значително по-сладки и тук растат на гроздове досущ нашите ябълки:
Истинска прелест са вековните маслинени дървета - усукани от възрастта, изкорубени, окършени от бурите, но невероятно устойчиви на стихии и паразити и продължаващи обилно да раждат:
Тук трябва да вметна, че лично за мен плодът на маслината е истинска загадка на цивилизацията. Когато за първи път видях маслинено дърво - беше в Испания, си откъснах едно плодче и го сдъвках, както бих направил на масата си в София. Горчивината, която изпълни устата ми, далеч надхвърляше хининовата! По-късно научих от нашата еретрийска приятелка, която приготвя маслините от собствено производство и по собствена рецепта, че докато станат съедобни, плодовете минават през няколкомесечни процедури. Дълго киснене във вода, изхвърляне на водата, ново киснене, после киснене в зехтин, накрая добавяне на подправки и пак и пак киснене, докато омекнат... А най-скъпите, които имат най-смачкан вид в буквалния смисъл - кафяви и сбръчкани, допълнително се сушели, та да заприличат на стафиди. Аз и до днес недоумявам кой беше този прозорлив грък, който преди хилядолетия прозря, че най-отвратителният плод - твърд като камък и смъртоносно горчив, с подходящи грижи ще се превърне в най-вкусна храна и дори ще дава мазнина! Уви, аналите на историята мълчат по въпроса...
Накрая едно увивно дърво само за красота, не се яде!
За съжаление пропуснах да снимам дървото, от което на всяко минаване си късахме плодове - малки, жълти, леко кисели. Страхотно освежителни! Няма го по нашите земи. Но ще го намеря в интернета и ще го покажа.
По улиците и дворчетата на Еретрия е съвсем различно. По тротоарите - декоративни портокали (наричат ги "наранчи"), от които мераклиите като мен правят вкусен и витаминозен сок (с огромно количество мед!):
Ако на някого наранчите му се видят прекалено кисели, може да си откъсне от лимоните, които са значително по-сладки и тук растат на гроздове досущ нашите ябълки:
Истинска прелест са вековните маслинени дървета - усукани от възрастта, изкорубени, окършени от бурите, но невероятно устойчиви на стихии и паразити и продължаващи обилно да раждат:
Тук трябва да вметна, че лично за мен плодът на маслината е истинска загадка на цивилизацията. Когато за първи път видях маслинено дърво - беше в Испания, си откъснах едно плодче и го сдъвках, както бих направил на масата си в София. Горчивината, която изпълни устата ми, далеч надхвърляше хининовата! По-късно научих от нашата еретрийска приятелка, която приготвя маслините от собствено производство и по собствена рецепта, че докато станат съедобни, плодовете минават през няколкомесечни процедури. Дълго киснене във вода, изхвърляне на водата, ново киснене, после киснене в зехтин, накрая добавяне на подправки и пак и пак киснене, докато омекнат... А най-скъпите, които имат най-смачкан вид в буквалния смисъл - кафяви и сбръчкани, допълнително се сушели, та да заприличат на стафиди. Аз и до днес недоумявам кой беше този прозорлив грък, който преди хилядолетия прозря, че най-отвратителният плод - твърд като камък и смъртоносно горчив, с подходящи грижи ще се превърне в най-вкусна храна и дори ще дава мазнина! Уви, аналите на историята мълчат по въпроса...
Накрая едно увивно дърво само за красота, не се яде!
За съжаление пропуснах да снимам дървото, от което на всяко минаване си късахме плодове - малки, жълти, леко кисели. Страхотно освежителни! Няма го по нашите земи. Но ще го намеря в интернета и ще го покажа.
Фауната на Еретрия
Не искам да си легна, преди да съм зачел поне три животински вида, заснети в Еретрия. Първият е един изящен комар, будещ възхищение не само със съвършената си аеродинамика, но и със своя компютър пето поколение, успешно управляващ шест крака и две крила:
А това е просто петел - надут и наперен, както му подобава. Че с такива шпори как иначе?
Една ранна утрин, докато полусънен съзерцавах от терасата на вилата далечната морска шир, пред погледа ми премина стадо овце. Предупреден от един неуспех на нашия стопанин, аз бързо успях да заснема не само овцете, но и овчаря, който ги водеше от своя автомобил:
И в този момент зад гърба ми запя колоратурното сопрано, школувано на Острова:
Мой миленький дружок,
Любезный пастушок...
След малко към него се добави контраалтът на нашата гостоприемна домакиня, носещ дълбочината и топлината на Юга. Така дуетът на двете дами превърна пасторалната картина в един истински Пасторал:
А това е просто петел - надут и наперен, както му подобава. Че с такива шпори как иначе?
Една ранна утрин, докато полусънен съзерцавах от терасата на вилата далечната морска шир, пред погледа ми премина стадо овце. Предупреден от един неуспех на нашия стопанин, аз бързо успях да заснема не само овцете, но и овчаря, който ги водеше от своя автомобил:
И в този момент зад гърба ми запя колоратурното сопрано, школувано на Острова:
Мой миленький дружок,
Любезный пастушок...
След малко към него се добави контраалтът на нашата гостоприемна домакиня, носещ дълбочината и топлината на Юга. Така дуетът на двете дами превърна пасторалната картина в един истински Пасторал:
Mare di Marce
Следват снимки от морето на нашата мила приятелка. Небето на Еретрия в този сезон рядко е облачно, но дори когато е мрачно, морето е приветливо зелено, за разлика от нашето, не напразно наричано "Черно". Ето един кадър, достоен за четката на най--въодушевените маринисти:
И изведнъж, като по поръчка, в облаците се отвори пролука, през която слънчев лъч, като знамение, се стрелна към кораба в далечината:
Този лъч бе знак, който накара самотната двойка на плажа да запее в един глас знаменития романс. Everybody sing под съпровода на караоке-то!
Белеет парус одинокий
В тумане моря голубом!...
Что ищет он в стране далекой?
Что кинул он в краю родном?
Играют волны - ветер свищет,
И мачта гнется и скрипит...
Увы, - он счастия не ищет
И не от счастия бежит!
Под ним струя светлей лазури,
Над ним луч солнца золотой
А он, мятежный, просит бури,
Как будто в бурях есть покой!
И изведнъж, като по поръчка, в облаците се отвори пролука, през която слънчев лъч, като знамение, се стрелна към кораба в далечината:
Този лъч бе знак, който накара самотната двойка на плажа да запее в един глас знаменития романс. Everybody sing под съпровода на караоке-то!
Белеет парус одинокий
В тумане моря голубом!...
Что ищет он в стране далекой?
Что кинул он в краю родном?
Играют волны - ветер свищет,
И мачта гнется и скрипит...
Увы, - он счастия не ищет
И не от счастия бежит!
Под ним струя светлей лазури,
Над ним луч солнца золотой
А он, мятежный, просит бури,
Как будто в бурях есть покой!
Eretria Navy
Еретрия има хилядолетни традиции в корабоплаването, още от времето на Гръцко-персийските войни. Тези традиции се поддържат и до днес, макар и в по-различни форми. Аз вече имах случай да изкажа предположението, че сомалийските пирати са всъщност еретрийци, които са се изселили в Еритрея и оттам вършат своите набези. Едно последно свидетелство за тази ми догадка е изхвърлената на брега пиратска шхуна с пробойна в десния борд:
Друга възродена форма на древните традиции са фериботите, които Таки наблюдава и заснема с умилението на Дядо Йоцо. Уви, негото възхищение се оказа заразително - фериботите наистина са вълнуващи, живописни и... твърде удобни за превоз. Ето един поглед връз техните регулярни рейсове, направен от вилната зона на Еретрия:
Има бедни капиталисти, на които парите не им достигат, за да си купят модерни яхти с размерите на броненосец. Те се задоволяват с по-скромни "черупки", поне докато спестят пари за нещо по-просторно:
Фериботите, освен че са красиви сами по себе си, притежават свойството да правят красиви и щастливи своите пасажери. Това ясно личи от снимките, които Таки публикува. Затова ще си позволя само една "деперсонализирана" снимка от борда на ферибота на връщане към Голямата земя:
Друга възродена форма на древните традиции са фериботите, които Таки наблюдава и заснема с умилението на Дядо Йоцо. Уви, негото възхищение се оказа заразително - фериботите наистина са вълнуващи, живописни и... твърде удобни за превоз. Ето един поглед връз техните регулярни рейсове, направен от вилната зона на Еретрия:
Има бедни капиталисти, на които парите не им достигат, за да си купят модерни яхти с размерите на броненосец. Те се задоволяват с по-скромни "черупки", поне докато спестят пари за нещо по-просторно:
Фериботите, освен че са красиви сами по себе си, притежават свойството да правят красиви и щастливи своите пасажери. Това ясно личи от снимките, които Таки публикува. Затова ще си позволя само една "деперсонализирана" снимка от борда на ферибота на връщане към Голямата земя:
Вкусен плод
Открих плода, от който ядехме всеки ден! Нарича се японска мушмула:
(Eriobotrya japonica, на англ. loquat). Чудно вкусен! Листата му наистина са като на мушмулата, но пък плодът съвсем не е като на нашите мушмули, които са кръгли и меки. Японска му работа!
(Eriobotrya japonica, на англ. loquat). Чудно вкусен! Листата му наистина са като на мушмулата, но пък плодът съвсем не е като на нашите мушмули, които са кръгли и меки. Японска му работа!
Красивите стари къщи на Еретрия
Направо да кажа: пълно е с тях! Има богати, има и бедни, но повечето носят в себе си чистота на формата, колорит и хармония, които всъщност са типични за повечето гръцки градчета. Нека добавя - и са поддържани в чудесно състояние! Някои са ремонтирани и мазилката им е смъкната до камък. А аз направо съм влюбен в каменните градежи! Ето една такава къща - богата, на два ката, на главната улица. На попа или на учителя ще да е...
Тази къща пък е съвсем скромна, но ме привлече с белотата на фасадата си и контрастните дървета пред нея:
Много от къщите се синеят с боята, която вероятно е фиксирана с някакъв държавен стандарт. Иначе не може да се обясни фактът, че цветът й е един и същ и в Еретрия, и на всички гръцки острови. Мисля си, че днешните пигменти, които традиционно се използват в курортните селца и градчета, повтарят старата синка, с която са били боядисвани и копривщенските къщи. Керечено бяла мазилка, синя дограма, синьо небе и синьо море - живописна прелест!
Тази къща пък е съвсем скромна, но ме привлече с белотата на фасадата си и контрастните дървета пред нея:
Много от къщите се синеят с боята, която вероятно е фиксирана с някакъв държавен стандарт. Иначе не може да се обясни фактът, че цветът й е един и същ и в Еретрия, и на всички гръцки острови. Мисля си, че днешните пигменти, които традиционно се използват в курортните селца и градчета, повтарят старата синка, с която са били боядисвани и копривщенските къщи. Керечено бяла мазилка, синя дограма, синьо небе и синьо море - живописна прелест!
Красивите нови къщи на Еретрия
И с тях е пълно! Но няма да правя туристическа диплянка, а ще покажа снимките само на две. Първата е представител на т. нар. минималистична архитектура - нищо излишно! Няма мазета, няма втори етаж, няма дори стълби. Само две леко разместени, потънали в хлад помещения и две потънали в сянка тераси:
Тя и растителността й е минимална: вилата е построена върху скална площадка, така че и трева не расте. А че какво лошо, няма да се налага триста години да косят и поливат!
Втората вила е представител пък на кубизма в архитектурата:
Няма еркер, няма первази, че и покрив си няма даже! Само трите свода на портала омекотяват с кривината си правите ъгли на паралелепипеда.
За да бъда донякъде обективен, ще покажа снимка и на най-грозната къща, която открих след дълго търсене и сравнение. Вероятно е проектирана от архитект, поставил си задачата да естетизира грозотата и да я материализира:
Най-напред двата ката са във възможно най-ужасната пропорция. Симетрията е пълна, за да се подсили скуката. Западната фасада е сляпа, за да не се виждат лъчите на залязващото слънце, а източната също е сляпа, за да се скрие изгревът. Терасата е украсена с парапет, притежаващ елегантността на слонските крака. Задните два входа - задължително еднакви! - са умело съчетание на милиционерска будка и селски кенеф. И за да добие замисълът завършеност, стените са боядисани в нежното пембе, съобщаващо топлотата на дамските ватени кюлоти. Неповторимо!
Тя и растителността й е минимална: вилата е построена върху скална площадка, така че и трева не расте. А че какво лошо, няма да се налага триста години да косят и поливат!
Втората вила е представител пък на кубизма в архитектурата:
Няма еркер, няма первази, че и покрив си няма даже! Само трите свода на портала омекотяват с кривината си правите ъгли на паралелепипеда.
За да бъда донякъде обективен, ще покажа снимка и на най-грозната къща, която открих след дълго търсене и сравнение. Вероятно е проектирана от архитект, поставил си задачата да естетизира грозотата и да я материализира:
Най-напред двата ката са във възможно най-ужасната пропорция. Симетрията е пълна, за да се подсили скуката. Западната фасада е сляпа, за да не се виждат лъчите на залязващото слънце, а източната също е сляпа, за да се скрие изгревът. Терасата е украсена с парапет, притежаващ елегантността на слонските крака. Задните два входа - задължително еднакви! - са умело съчетание на милиционерска будка и селски кенеф. И за да добие замисълът завършеност, стените са боядисани в нежното пембе, съобщаващо топлотата на дамските ватени кюлоти. Неповторимо!
На театър в Еретрия
"Светът е сцена и всички ние сме актьори" - ще каже Шекспир две хиляди години след събитието, в които ние взехме участие. А събитието бе театрално представление в древния амфитеатър на Еретрия.
Амфитеатърът за жалост е разрушаван още в древността, после дострояван от римляните, по-късно разграбен камък по камък от местните жители и в момента е солидно тревясал и занемарен:
Истинското му величие обаче личи на самолетни снимки:
92 метра диаметър на театрона, който е разделен на 11 сектора с 9 пътеки. Централният му ъгъл е по-голям от 180о. Орхестрата е с диаметър 22 м. Театърът побира огромен брой зрители - 6300! Зад полукръглия "оркестър", където са играели актьорите, се намира оригиналното скене (днешната сцена), което по онова време е включвало стаи за актьорите и реквизита, както и декори. Еретрийският амфитеатър е най-старият със запазен тунел, по който са излизали актьорите и животните за гладиаторските битки (в момента се реставрира):
Когато преди Великден предложих да се възроди древната традиция и по този тунел да бъдат довеждани агнета, които да бъдат клани от артисти, облечени като гладиатори, аз включих и великденските зайци. По-късно разбрах, че великденските зайци не се колят и изобщо не се ядат. Извинявам се за тази грешка.
След като пропадна пресъздаването на жертвоприношение с животни, ние с нашата приятелка решихме да изиграем някоя древногръцка приеса. Спряхме се на Електра от Софокъл. В началото възникна малък спор, защото тя настояваше да рецитираме на английски, а аз - на български. Накрая се спряхме на старогръцкия оригинал. За по-голяма достъпност давам и българския превод на Александър Балабанов от 1914. Английската дама пое ролята на самата Електра - дъщерята на Агамемнон, убит от жена си Клитемнестра и нейния втори съпруг Егист. Заснех Електра с репликата, в която тя зовеше небесата към отмъщение за убития й баща:
ὦ φάος ἁγνὸν
καὶ γῆς ἰσόμοιρ᾽ ἀήρ, ὥς μοι
πολλὰς μὲν θρήνων ᾠδάς,
πολλὰς δ᾽ ἀντήρεις ᾔσθου
στέρνων πληγὰς αἱμασσομένων,
ὁπόταν δνοφερὰ νὺξ ὑπολειφθῇ·
τὰ δὲ παννυχίδων ἤδη στυγεραὶ
ξυνίσασ᾽ εὐναὶ μογερῶν οἴκων,
ὅσα τὸν δύστηνον ἐμὸν θρηνῶ
πατέρ᾽
или на български:
"Ти, чисто слънце, и ти, велик като земята въздух!
Колко пъти вече сте чували тъжната песен на моя плач,
колко пъти сте слушали ударите върху моята разкървавена гръд,
когато тъмната нощ си отива!
А моите нощни бдения се знаят от моето омразно легло
в тоя проклет дом, когато оплаквам злочестия си баща."
Аз пък бях заснет с финалната реплика на Орест, брата на Електра, когато той се кани да убие Егист и мотивира своето решение с думи, които звучат толкова актуално!
--μὴ μὲν οὖν καθ᾽ ἡδονὴν
θάνῃς· φυλάξαι δεῖ με τοῦτό σοι πικρόν.
χρῆν δ᾽ εὐθὺς εἶναι τήνδε τοῖς πᾶσιν δίκην,
ὅστις πέρα πράσσειν τι τῶν νόμων θέλει,
κτείνειν· τὸ γὰρ πανοῦργον οὐκ ἂν ἦν πολύ.
"Не ми се иска да умреш по твоя угода!
Аз ще ти запазя и тая горчевина за смъртта. -
Това наказание би трябвало да постига всички ония,
които престъпват законите - смърт.
Тогава не биха се натрупвали толкова много злодеянията."
Както личи от снимката, аз съм застанал точно върху централния камък на орхестрата, който е бил отреден за светилище на Дионисий. В камъка се вижда дупка, която не е просто вдлъбнатина, а е отвор на нещо като кладенец. За съжаление беше обрасъл с трева и храсталаци, а от дълбочината излитаха гладни комари, та не можах да установя точната архитектура на съоръжението. Може би оттам е излизал ритуален дим? Или пък Deus ex machina? Преди следващото представление няма да пропусна да установя предназначението на този камък и кладенеца отдолу. Освен това съжалявам, че се отклонихме от древните правила на театъра, като допуснахме едната роля да бъде изпълнявана от жена, а и бяхме без маски. Надявам се следващия път кметството да ни осигури необходимия реквизит.
Освен всичко, което прочетох за амфитеатъра на Еретрия след завръщането си в София, аз научих, че в отсрещния град Оропос - там, където пристига фериботът, също има древен амфитеатър и богати археологически руини. Ще трябва да се отбием и до там.
Надявам се, че отдадох дължимото уважение на великата древногръцка цивилизационна иновация.
Завеса!
Амфитеатърът за жалост е разрушаван още в древността, после дострояван от римляните, по-късно разграбен камък по камък от местните жители и в момента е солидно тревясал и занемарен:
Истинското му величие обаче личи на самолетни снимки:
92 метра диаметър на театрона, който е разделен на 11 сектора с 9 пътеки. Централният му ъгъл е по-голям от 180о. Орхестрата е с диаметър 22 м. Театърът побира огромен брой зрители - 6300! Зад полукръглия "оркестър", където са играели актьорите, се намира оригиналното скене (днешната сцена), което по онова време е включвало стаи за актьорите и реквизита, както и декори. Еретрийският амфитеатър е най-старият със запазен тунел, по който са излизали актьорите и животните за гладиаторските битки (в момента се реставрира):
Когато преди Великден предложих да се възроди древната традиция и по този тунел да бъдат довеждани агнета, които да бъдат клани от артисти, облечени като гладиатори, аз включих и великденските зайци. По-късно разбрах, че великденските зайци не се колят и изобщо не се ядат. Извинявам се за тази грешка.
След като пропадна пресъздаването на жертвоприношение с животни, ние с нашата приятелка решихме да изиграем някоя древногръцка приеса. Спряхме се на Електра от Софокъл. В началото възникна малък спор, защото тя настояваше да рецитираме на английски, а аз - на български. Накрая се спряхме на старогръцкия оригинал. За по-голяма достъпност давам и българския превод на Александър Балабанов от 1914. Английската дама пое ролята на самата Електра - дъщерята на Агамемнон, убит от жена си Клитемнестра и нейния втори съпруг Егист. Заснех Електра с репликата, в която тя зовеше небесата към отмъщение за убития й баща:
ὦ φάος ἁγνὸν
καὶ γῆς ἰσόμοιρ᾽ ἀήρ, ὥς μοι
πολλὰς μὲν θρήνων ᾠδάς,
πολλὰς δ᾽ ἀντήρεις ᾔσθου
στέρνων πληγὰς αἱμασσομένων,
ὁπόταν δνοφερὰ νὺξ ὑπολειφθῇ·
τὰ δὲ παννυχίδων ἤδη στυγεραὶ
ξυνίσασ᾽ εὐναὶ μογερῶν οἴκων,
ὅσα τὸν δύστηνον ἐμὸν θρηνῶ
πατέρ᾽
или на български:
"Ти, чисто слънце, и ти, велик като земята въздух!
Колко пъти вече сте чували тъжната песен на моя плач,
колко пъти сте слушали ударите върху моята разкървавена гръд,
когато тъмната нощ си отива!
А моите нощни бдения се знаят от моето омразно легло
в тоя проклет дом, когато оплаквам злочестия си баща."
Аз пък бях заснет с финалната реплика на Орест, брата на Електра, когато той се кани да убие Егист и мотивира своето решение с думи, които звучат толкова актуално!
--μὴ μὲν οὖν καθ᾽ ἡδονὴν
θάνῃς· φυλάξαι δεῖ με τοῦτό σοι πικρόν.
χρῆν δ᾽ εὐθὺς εἶναι τήνδε τοῖς πᾶσιν δίκην,
ὅστις πέρα πράσσειν τι τῶν νόμων θέλει,
κτείνειν· τὸ γὰρ πανοῦργον οὐκ ἂν ἦν πολύ.
"Не ми се иска да умреш по твоя угода!
Аз ще ти запазя и тая горчевина за смъртта. -
Това наказание би трябвало да постига всички ония,
които престъпват законите - смърт.
Тогава не биха се натрупвали толкова много злодеянията."
Както личи от снимката, аз съм застанал точно върху централния камък на орхестрата, който е бил отреден за светилище на Дионисий. В камъка се вижда дупка, която не е просто вдлъбнатина, а е отвор на нещо като кладенец. За съжаление беше обрасъл с трева и храсталаци, а от дълбочината излитаха гладни комари, та не можах да установя точната архитектура на съоръжението. Може би оттам е излизал ритуален дим? Или пък Deus ex machina? Преди следващото представление няма да пропусна да установя предназначението на този камък и кладенеца отдолу. Освен това съжалявам, че се отклонихме от древните правила на театъра, като допуснахме едната роля да бъде изпълнявана от жена, а и бяхме без маски. Надявам се следващия път кметството да ни осигури необходимия реквизит.
Освен всичко, което прочетох за амфитеатъра на Еретрия след завръщането си в София, аз научих, че в отсрещния град Оропос - там, където пристига фериботът, също има древен амфитеатър и богати археологически руини. Ще трябва да се отбием и до там.
Надявам се, че отдадох дължимото уважение на великата древногръцка цивилизационна иновация.
Завеса!
Назадничави буквалисти-традиционалисти
Ти, Комарко, се стараеш да живееш в 5. в. пр. Хр., но сега сме 21. в. сл. Хр.! Не трябва да гледаме на класиците като на мумии, а като на живи творци, които дишат и страдат с болката на днешния ден. А това е НАШАТА болка, Комарко! Аз ненапразно отбелязах, че допускаме на сцената жени и не играем с маски. Така, както в някои постановки Хамлет е с модерен костюм - "наш съвременник", да кажем. Ей го и Софокъл, смърт за злодеянията предлага, и е прав!komarKo написа: ... интересно, дали е имало завеса в амфитеатрите...
При следващото си посещение в Еретрия ще тренирам на древния стадион. Естествено и ще се снимам. Надявам се, Комарко, да не ме накараш да тичам гол според традицията?!
Впрочем радостен бях да открия, че моята рубрика е на ПЕТО място в Гугъла при търсене на "Еретрия"! Благодаря на моите читатели - членове на форума и доста много гости.
Страница 1 от 1
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите