Библейска космология
+13
Таки
komarKo
(anika-1)
(vada)
Надя
Boabab
chocho
сноб
Логик
nikiforov
(Българанъ)
Sonia
(Meli)
17 posters
Страница 2 от 4
Страница 2 от 4 • 1, 2, 3, 4
Религия:наука = вяра:знание
Здравейте, свободни форумци! Един новак ви поздравява!
Като се пиша новак, имам пред вид вашия (а вече и моя) форум. Иначе се подвизавам по някои други български форуми. Дори имах злощастието да напусна с гръм и трясък форума на "Сега", след като неговият модератор (сиреч Bot) упражни върху мен въпиюща наглост, противоречаща на всякакви разумни представи за неговите функции.
В тази рубрика иде реч за библейската космология и като начало – за знаменитата формула на Айнщайн за масата и енергията. Нашият гостоприемен администратор-физик я е обяснил с простотата и яснотата на учебника по диамат. При демокрацията обаче диамат не се учи и аз с разочарование виждам, че всички онези, които са далеч от атомната физика, вече няма откъде да добият елементарни познания за устройството на нашия свят, например за "неизчерпаемостта на електрона" (Ленин), за неунищожимостта на материята, за безкрайността на пространството и времето и т. н. Е, съществуват съвременни, по-научни текстове, например любезно предоставената ни от нашия администратор Станфордска философска енциклопедия. Подобни текстове обаче са само факултативни за разлика от диамата, който беше задължителен.
Лично аз съм прехласнат по формулата на Айнщайни най-вече заради нейната простота (имам пред вид графична простота). Малко формули притежават нейния елегантен дизайн: Питагоровата теорема, формулата на Нютон за гравитацията, формулата на Ойлер за експонентата и още няколко. Ако тя не беше толкова красива, а съдържаше “опашка” от частни производни, нито щеше да е така популярна, нито самият Айнщайн – най-великият естет във физиката, щеше да се гордее с нея.
Като професионален нумеролог и питагореец обаче не мога да не отбележа, че част от нейното величие се крие в използваните мерни единици. Гледа човек формулата и си вика: “Скоростта на светлината е 300 000 километра в секунда, че и на квадрат – ле-ле, колко много става! Ето, значи, защо при анихилацията се отделя толкова голяма енергия.” Ако обаче приемем скоростта на светлината за единица, тогава ще получим просто E = m (както впрочем е направено и в цитираната от Ригас статия). Е, сега вече никакви многоцифрени числа няма да ни уплашат, а и плакатите с формулата малко обедняват, но пък философската картина става още по-вълнуваща: енергията и масата са просто равни (или по-коректно, еквивалентни)!
Радвам се, че Ригас ежедневно наблюдава в лабораторията си анихилация на двойка електрон-позитрон, но произвежданият по този начин един-единствен фотон ми изглежда твърде дребнав резултат! Не може ли да опита с анихилацията, да речем, на една чаена лъжичка материя-антиматерия? Тогава ефекта сигурно ще го усетят всички форумци!
А сега на библейската тема. Някои приятели от форума са склонни към апотеоз на Светото писание, подкрепен с научни аргументи. Намирам, че подобен подход е еднакво неприемлив и за науката, и за самата Библия. Защото, с две думи казано, науката се основава на знанието, а религията – на вярата. Смесването на двете е не само логически неправомерно, но и винаги е водело до нежелани резултати: когато вярата се е опитвала да управлява науката – до кладата на Джордано Бруно, а когато науката се е опитвала да “опровергае” вярата – до разстрел на свещеници. Човешката същност е твърде парадоксална и често действа по схемата “Знам, че е така, но не го вярвам” или обратно: “Вярвам го, макар да знам, че не е така”. Примери бол: от “сляпата любов” и “унищожителната ревност” до “беззаветната вяра” и “безкомпромисното отричане” на политически доктрини.
Не мисля, че с горните думи казвам нещо ново. Още първоотците на християнската църква са противопоставили вярата на знанието и крилатият девиз на Тертулиан “Вярвам, защото е абсурдно!” е може би най-лаконичният израз на християнската методология. Оригиналната фраза, която четем в неговия трактат “За Христовото тяло”, е още по-еднозначна: “И умря синът Божи – това е достойно за вяра, понеже е абсурдно. И бе погребан, и възкръсна – това е достоверно, понеже е невъзможно.” Ето защо всеки християнски апологет с основание ще възроптае, ако гледаме на Библията като на наръчник по физика или като на предсказание на Нострадамус. Просто лозунгът “Марксизмът е всесилен, защото е верен” е изначално противен на всяка религиозна система, включая християнството. И в следващите редове, ако имате търпение, ще поспоря с Българанъ и Meli на тази тема: “Потвърждава ли науката Библията?”
Преди всичко трябва малко да класифицираме твърденията в Светото писание. Някои от тях са чисти “свидетелски показания” отпреди няколко хиляди години и затова не е учудващо, че те се потвърждават от археолозите. Към примерите на Българанъ за Вавилонската кула и дори за историчността на Христос мога да добавя Потопа и още много други. Чудесно, това е така! Но оттук нататък започва едно нагаждане на библейските метафори към съвременните научни открития, от което, пак повтарям, най-малко Христовото учение печели. Как науката доказа “през последните сто години”, че “Вселената старее и върви неумолимо към окончателна физическа смърт”, та да повярвам на есхатологичното пророчество “Земята и Небесата... ще загинат”?
Истината е, във всяка достатъчно дебела книга може да бъде “прочетено” всичко за всичко. Не е трудно например още в първите стихове на Книга Битие и съответно в първите дни на Творението да се “разчете” еволюционното учение на Дарвин (представете си само: дарвинизмът, зашифрован в Библията!). Ето накратко последователността на живите същества, както тя е описана в 1 гл.: най-напред, на четвъртия ден, се появяват рибите и влечугите “които произведе водата” (забележете къде се заражда животът!), после са “всякакви пернати птици”. На петия ден се появяват земните зверове, добитъкът и “всички земни гадове”. Сиреч бозайниците. А ето че на шестия ден се появява и човекът. Е, нима не е всичко според палеонтологията и дарвинизма? При това обърнете внимание, че всички животни са произведени “според рода им”. Ето я и морфологията на Линей!
Meli пък открива в Библията червеното отместване, разбягването на галактиките, Големия взрив и т. н. Дотук добре – ще приема подобен прочит на метафорите. Откъде обаче изведнъж се намесва Божията десница? Светът бил “създаден от нищото” и т. н. – чудесно! Но защо точно Бог е създал “първичния атом”? Ето, оттук нататък се намесва вярата: вие вярвате, че това е така, понеже така пише в Библията. А не защото науката го е доказала. Тя просто няма как да го докаже.
“Научната аргументация” на вярващите не е от вчера. Преди близо четири века, когато Галилей е заплашен от участта на Джордано Бруно, той успява да отговори на инквизицията “с нейните камъни – по нейната глава”. – Вие отричате Коперниковото учение, казва Галилей, и настоявате, че Земята е неподвижна, а Слънцето се върти около нея? А пише ли в “Иисус Навин” (10:12–13) “спри се слънце, над Гаваон, и слънцето се спря”? А пише ли в “Книгата на Йов” (9:6): “Той [Бог] поместя земята от мястото й”?
Да вземем примери и от Новия завет. Възможно ли е “непорочно зачатие”? Днес вече – да. Добре, Библията е предвидила и зачатието “ин витро”. Това ли обаче е смисълът на Писанието? От факта на зачатието до богочовешката природа на Христос има цяла пропаст за преодоляване: защо така заченатият младенец (все още с малка буква!) е Бог? Единственият отговор, който може да ми се даде, е отговорът на всички теолози, които съм питал: “Понеже така пише в Библията и защото това е нашата вяра.” Един колкото честен, толкова и коректен отговор: от религията не трябва да искаме да бъде наука. Защото ако продължаваме този колкото ненаучен, толкова и не-християнски спор, аз ще ви попитам: “А ако Азис зачене, което за съвременната медицина едва ли е проблем, ще признаете ли рожбата му за Бог?” (Еле па ако е момиче – нова трудност!) Тогава единственият отговор, който можете да ми дадете е: “Няма да е Бог, защото такъв казус не е описан в Светото писание.” Е, благодаря за вниманието!
Впрочем, без да проявявам войнстващ атеизъм, а само като любопитен читател ще задам на сведующите в екзегетиката няколко текстологични въпроса. Още първият стих на Стария завет оповестява: “В началото Бог сътвори небето и земята.” В такъв случай, защо когато създава “твърдта” и разделя “вода от вода”, “твърдта Бог нарече небе”, а “сушата Бог нарече земя”? Нали, аджеба, вече ги беше сътворил? Ето по-нататък: “И сътвори Бог човека по Свой образ, по Божий образ го сътвори; мъж и жена ги сътвори.” Това се случва на шестия ден (Битие, 1:27). В следващата глава Бог отново се сеща да твори човека (“И създаде Господ Бог човека от земната пръст”), но ето какво още се случва: “И създаде Господ Бог от реброто, взето от човека, жената” (2:22). Е, нали вече ги беше създал и двамата – “мъж и жена”? Само не богохулствайте – никакви обяснения за “хермафродитизъм на първочовека” няма да приема!
Съжалявам за дългия постинг! Темата е дълга, иначе съм кратък.
Като се пиша новак, имам пред вид вашия (а вече и моя) форум. Иначе се подвизавам по някои други български форуми. Дори имах злощастието да напусна с гръм и трясък форума на "Сега", след като неговият модератор (сиреч Bot) упражни върху мен въпиюща наглост, противоречаща на всякакви разумни представи за неговите функции.
В тази рубрика иде реч за библейската космология и като начало – за знаменитата формула на Айнщайн за масата и енергията. Нашият гостоприемен администратор-физик я е обяснил с простотата и яснотата на учебника по диамат. При демокрацията обаче диамат не се учи и аз с разочарование виждам, че всички онези, които са далеч от атомната физика, вече няма откъде да добият елементарни познания за устройството на нашия свят, например за "неизчерпаемостта на електрона" (Ленин), за неунищожимостта на материята, за безкрайността на пространството и времето и т. н. Е, съществуват съвременни, по-научни текстове, например любезно предоставената ни от нашия администратор Станфордска философска енциклопедия. Подобни текстове обаче са само факултативни за разлика от диамата, който беше задължителен.
Лично аз съм прехласнат по формулата на Айнщайни най-вече заради нейната простота (имам пред вид графична простота). Малко формули притежават нейния елегантен дизайн: Питагоровата теорема, формулата на Нютон за гравитацията, формулата на Ойлер за експонентата и още няколко. Ако тя не беше толкова красива, а съдържаше “опашка” от частни производни, нито щеше да е така популярна, нито самият Айнщайн – най-великият естет във физиката, щеше да се гордее с нея.
Като професионален нумеролог и питагореец обаче не мога да не отбележа, че част от нейното величие се крие в използваните мерни единици. Гледа човек формулата и си вика: “Скоростта на светлината е 300 000 километра в секунда, че и на квадрат – ле-ле, колко много става! Ето, значи, защо при анихилацията се отделя толкова голяма енергия.” Ако обаче приемем скоростта на светлината за единица, тогава ще получим просто E = m (както впрочем е направено и в цитираната от Ригас статия). Е, сега вече никакви многоцифрени числа няма да ни уплашат, а и плакатите с формулата малко обедняват, но пък философската картина става още по-вълнуваща: енергията и масата са просто равни (или по-коректно, еквивалентни)!
Радвам се, че Ригас ежедневно наблюдава в лабораторията си анихилация на двойка електрон-позитрон, но произвежданият по този начин един-единствен фотон ми изглежда твърде дребнав резултат! Не може ли да опита с анихилацията, да речем, на една чаена лъжичка материя-антиматерия? Тогава ефекта сигурно ще го усетят всички форумци!
А сега на библейската тема. Някои приятели от форума са склонни към апотеоз на Светото писание, подкрепен с научни аргументи. Намирам, че подобен подход е еднакво неприемлив и за науката, и за самата Библия. Защото, с две думи казано, науката се основава на знанието, а религията – на вярата. Смесването на двете е не само логически неправомерно, но и винаги е водело до нежелани резултати: когато вярата се е опитвала да управлява науката – до кладата на Джордано Бруно, а когато науката се е опитвала да “опровергае” вярата – до разстрел на свещеници. Човешката същност е твърде парадоксална и често действа по схемата “Знам, че е така, но не го вярвам” или обратно: “Вярвам го, макар да знам, че не е така”. Примери бол: от “сляпата любов” и “унищожителната ревност” до “беззаветната вяра” и “безкомпромисното отричане” на политически доктрини.
Не мисля, че с горните думи казвам нещо ново. Още първоотците на християнската църква са противопоставили вярата на знанието и крилатият девиз на Тертулиан “Вярвам, защото е абсурдно!” е може би най-лаконичният израз на християнската методология. Оригиналната фраза, която четем в неговия трактат “За Христовото тяло”, е още по-еднозначна: “И умря синът Божи – това е достойно за вяра, понеже е абсурдно. И бе погребан, и възкръсна – това е достоверно, понеже е невъзможно.” Ето защо всеки християнски апологет с основание ще възроптае, ако гледаме на Библията като на наръчник по физика или като на предсказание на Нострадамус. Просто лозунгът “Марксизмът е всесилен, защото е верен” е изначално противен на всяка религиозна система, включая християнството. И в следващите редове, ако имате търпение, ще поспоря с Българанъ и Meli на тази тема: “Потвърждава ли науката Библията?”
Преди всичко трябва малко да класифицираме твърденията в Светото писание. Някои от тях са чисти “свидетелски показания” отпреди няколко хиляди години и затова не е учудващо, че те се потвърждават от археолозите. Към примерите на Българанъ за Вавилонската кула и дори за историчността на Христос мога да добавя Потопа и още много други. Чудесно, това е така! Но оттук нататък започва едно нагаждане на библейските метафори към съвременните научни открития, от което, пак повтарям, най-малко Христовото учение печели. Как науката доказа “през последните сто години”, че “Вселената старее и върви неумолимо към окончателна физическа смърт”, та да повярвам на есхатологичното пророчество “Земята и Небесата... ще загинат”?
Истината е, във всяка достатъчно дебела книга може да бъде “прочетено” всичко за всичко. Не е трудно например още в първите стихове на Книга Битие и съответно в първите дни на Творението да се “разчете” еволюционното учение на Дарвин (представете си само: дарвинизмът, зашифрован в Библията!). Ето накратко последователността на живите същества, както тя е описана в 1 гл.: най-напред, на четвъртия ден, се появяват рибите и влечугите “които произведе водата” (забележете къде се заражда животът!), после са “всякакви пернати птици”. На петия ден се появяват земните зверове, добитъкът и “всички земни гадове”. Сиреч бозайниците. А ето че на шестия ден се появява и човекът. Е, нима не е всичко според палеонтологията и дарвинизма? При това обърнете внимание, че всички животни са произведени “според рода им”. Ето я и морфологията на Линей!
Meli пък открива в Библията червеното отместване, разбягването на галактиките, Големия взрив и т. н. Дотук добре – ще приема подобен прочит на метафорите. Откъде обаче изведнъж се намесва Божията десница? Светът бил “създаден от нищото” и т. н. – чудесно! Но защо точно Бог е създал “първичния атом”? Ето, оттук нататък се намесва вярата: вие вярвате, че това е така, понеже така пише в Библията. А не защото науката го е доказала. Тя просто няма как да го докаже.
“Научната аргументация” на вярващите не е от вчера. Преди близо четири века, когато Галилей е заплашен от участта на Джордано Бруно, той успява да отговори на инквизицията “с нейните камъни – по нейната глава”. – Вие отричате Коперниковото учение, казва Галилей, и настоявате, че Земята е неподвижна, а Слънцето се върти около нея? А пише ли в “Иисус Навин” (10:12–13) “спри се слънце, над Гаваон, и слънцето се спря”? А пише ли в “Книгата на Йов” (9:6): “Той [Бог] поместя земята от мястото й”?
Да вземем примери и от Новия завет. Възможно ли е “непорочно зачатие”? Днес вече – да. Добре, Библията е предвидила и зачатието “ин витро”. Това ли обаче е смисълът на Писанието? От факта на зачатието до богочовешката природа на Христос има цяла пропаст за преодоляване: защо така заченатият младенец (все още с малка буква!) е Бог? Единственият отговор, който може да ми се даде, е отговорът на всички теолози, които съм питал: “Понеже така пише в Библията и защото това е нашата вяра.” Един колкото честен, толкова и коректен отговор: от религията не трябва да искаме да бъде наука. Защото ако продължаваме този колкото ненаучен, толкова и не-християнски спор, аз ще ви попитам: “А ако Азис зачене, което за съвременната медицина едва ли е проблем, ще признаете ли рожбата му за Бог?” (Еле па ако е момиче – нова трудност!) Тогава единственият отговор, който можете да ми дадете е: “Няма да е Бог, защото такъв казус не е описан в Светото писание.” Е, благодаря за вниманието!
Впрочем, без да проявявам войнстващ атеизъм, а само като любопитен читател ще задам на сведующите в екзегетиката няколко текстологични въпроса. Още първият стих на Стария завет оповестява: “В началото Бог сътвори небето и земята.” В такъв случай, защо когато създава “твърдта” и разделя “вода от вода”, “твърдта Бог нарече небе”, а “сушата Бог нарече земя”? Нали, аджеба, вече ги беше сътворил? Ето по-нататък: “И сътвори Бог човека по Свой образ, по Божий образ го сътвори; мъж и жена ги сътвори.” Това се случва на шестия ден (Битие, 1:27). В следващата глава Бог отново се сеща да твори човека (“И създаде Господ Бог човека от земната пръст”), но ето какво още се случва: “И създаде Господ Бог от реброто, взето от човека, жената” (2:22). Е, нали вече ги беше създал и двамата – “мъж и жена”? Само не богохулствайте – никакви обяснения за “хермафродитизъм на първочовека” няма да приема!
Съжалявам за дългия постинг! Темата е дълга, иначе съм кратък.
Re: Библейска космология
Снобе, може би ще бъде интересно да се каже на Логик, че Мели е (била?) учителка по математика? Т.е. негова колежка? Ако нещо бъркам, поправи ме.
Гост- Гост
Re: Библейска космология
Ригас написа:Снобе, може би ще бъде интересно да се каже на Логик, че Мели е (била?) учителка по математика? Т.е. негова колежка? Ако нещо бъркам, поправи ме.
Да... не беше учителка по математика.. За кратко на...възрастни години беше учител, но наистина кратко..
Затова пък трайно - оттогава елегантно повишава тон, ако прецени, че не я слушаш.
Била е математик .... Нека тя си каже де ;Рр
Била е математик .... Нека тя си каже де
Поли, благодаря за корекцията. Надявам се Мели 'да си каже' . Но не преставам да се питам: в турско робство ли живеем, във византийско ли, в килии ли се сбираме, та да не може всеки да си каже кой е, какво работи и пр.
ТОВА ЛИ донесе демокрацията и ТОВА ЛИ заслужава Интернетът: едно общество на криптантропи ® , без име, без образ, без професия и без минало ? ?
ТОВА ЛИ донесе демокрацията и ТОВА ЛИ заслужава Интернетът: едно общество на криптантропи ® , без име, без образ, без професия и без минало ? ?
Последната промяна е направена от на Сря 28 Ное 2007, 16:38; мнението е било променяно общо 1 път
Гост- Гост
Re: Библейска космология
Ригас написа:Поли, благодаря за корекцията. Надявам се Мели 'да си каже' . Но не преставам да се питам: в турско робство ли живеем, във византийско ли, в килии ли се сбираме, та да не може всеки да си каже кой е, какво работи и пр.
ТОВА ЛИ донесе демокрацията и ТОВА ЛИ заслужава Интернетът: едно общество на анонимници, без име, без образ, без професия и без минало ? ?
Че за кого не се знае тук ?
Че за кого не се знае тук ?
Не бъркай дълбокия форумен опит на някои от нас с информацията, която получава един нов член като Логик.
Мислиш ли, че той знае кой е Гес, кой е Маестрото, кой си ти, коя е Поли, кой е Помощ! и т.н. и т.н. ? ?
В замяна на своето експлицитно представяне?
Мислиш ли, че той знае кой е Гес, кой е Маестрото, кой си ти, коя е Поли, кой е Помощ! и т.н. и т.н. ? ?
В замяна на своето експлицитно представяне?
Гост- Гост
Re: Библейска космология
Ригас написа:Поли, благодаря за корекцията. Надявам се Мели 'да си каже' . Но не преставам да се питам: в турско робство ли живеем, във византийско ли, в килии ли се сбираме, та да не може всеки да си каже кой е, какво работи и пр.
ТОВА ЛИ донесе демокрацията и ТОВА ЛИ заслужава Интернетът: едно общество на криптантропи , без име, без образ, без професия и без минало ? ?
бре човек, Мели е участник във форума, питай нея това имах предвид
Нещо като ..питат малкото дете: "Как се казваш? На колко си години?" а отговорът идва от родителя .......
Who Is Who, Indeed?
Не, Логикът не знае нито кой е Снобът, нито коя е Соня, нито кой кой е в тоя Форум. Защото след като съвестно попълни всички данни в анкетата, обявени за задължителни, Логикът с удивление откри, че тези задължения не важат за повечето участници (комай вече десетмина). Някои от тях са посочили като лична страница тази на Mediapool и това сигурно крие смисъл, който тепърва ще разкривам. А моята страница си е моя наистина.
За протокола: Аз нямам домашен интернет и затова мога да следя форума само когато съм на работа. А работното ми време, както знаете, е от време на време
За протокола: Аз нямам домашен интернет и затова мога да следя форума само когато съм на работа. А работното ми време, както знаете, е от време на време
Re: Библейска космология
Логик написа:Здравейте, свободни форумци!
Съжалявам за дългия постинг! Темата е дълга, иначе съм кратък.
Здравей ,Логик !
Мисля си ,че ако Бог /поне тоя, който си представят истински вярващите /беше написал Библията , тя щеше да бъде необорима !
но тя е писана от хора , при това не от медиапулските модератори
Още веднаж, добре дошъл и с дълги ...постинги !!
Re: Библейска космология
Здравей, Логик!
Обръщам се към теб (и си позволявам на "ти" ), защото другите вече ме познават.
Пенсионерка съм, майка съм на Полина (сноб), Соня ми е първа братовчедка. По професия съм инженер, но съм работила 7 месеца като учител по математика и физика на ученици от 5ти до 8ми клас. Почти целият ми трудов стаж е преминал в ЕИЦ - зовод Мадара, Шумен. Това е в кратце
Приятно ми е: Ваня.
Обръщам се към теб (и си позволявам на "ти" ), защото другите вече ме познават.
Пенсионерка съм, майка съм на Полина (сноб), Соня ми е първа братовчедка. По професия съм инженер, но съм работила 7 месеца като учител по математика и физика на ученици от 5ти до 8ми клас. Почти целият ми трудов стаж е преминал в ЕИЦ - зовод Мадара, Шумен. Това е в кратце
Приятно ми е: Ваня.
Кой от кого е преписвал?
Кой от кого е преписвал?
Родени на 25 декември от девственица, разпнати на кръст и възкръснали след 3 дни:
1.Озирис( Египет), 3000 пр.н.е., роден от девственицата Исис Мери на 25 декември, разпнат на кръст,възкръснал след 3 дни;
2.Атис от Фригия - роден от девственицата Нана на 25 декември, разпнат на кръст, възкръснал след 3 дни;
3.Дионисий, Крит - роден на 25 декември, възкръснал след 3 дни;
4.Митра, Персия - роден на 25 декември, възкръснал след 3 дни;
Hосители на божи заповеди:
Маноу, Индия
Минос, Крит
Мизес, Египет
Мойсей
Маноу, Минос, Мизес, Мойсей, M-м-м-м-м.....
Египетcка религия:
кръщение, живот след смъртта, страшният съд, непорочно зачатие, майки-девственици, възкръсване, разпване на кръст, обрязване, Спасител, причастие, потоп, Великден, Kоледа, издигане в небето - всичко това много години преди появяването на еврейската и християнска религии.
Родени на 25 декември от девственица, разпнати на кръст и възкръснали след 3 дни:
1.Озирис( Египет), 3000 пр.н.е., роден от девственицата Исис Мери на 25 декември, разпнат на кръст,възкръснал след 3 дни;
2.Атис от Фригия - роден от девственицата Нана на 25 декември, разпнат на кръст, възкръснал след 3 дни;
3.Дионисий, Крит - роден на 25 декември, възкръснал след 3 дни;
4.Митра, Персия - роден на 25 декември, възкръснал след 3 дни;
Hосители на божи заповеди:
Маноу, Индия
Минос, Крит
Мизес, Египет
Мойсей
Маноу, Минос, Мизес, Мойсей, M-м-м-м-м.....
Египетcка религия:
кръщение, живот след смъртта, страшният съд, непорочно зачатие, майки-девственици, възкръсване, разпване на кръст, обрязване, Спасител, причастие, потоп, Великден, Kоледа, издигане в небето - всичко това много години преди появяването на еврейската и християнска религии.
Re: Библейска космология
Ваня ми е любимата братовчедка и беше първата от нас, която засвири на цигулка. Едно приятно съчетание на рационалност, музикалност, поетичност, вяра...Meli написа:Здравей, Логик!
Обръщам се към теб (и си позволявам на "ти" ), защото другите вече ме познават.
Пенсионерка съм, майка съм на Полина (сноб), Соня ми е първа братовчедка. По професия съм инженер, но съм работила 7 месеца като учител по математика и физика на ученици от 5ти до 8ми клас. Почти целият ми трудов стаж е преминал в ЕИЦ - зовод Мадара, Шумен. Това е в кратце
Приятно ми е: Ваня.
Re: Библейска космология
Sonia написа:Кой от кого е преписвал?
Родени на 25 декември от девственица, разпнати на кръст и възкръснали след 3 дни:
1.Озирис( Египет), 3000 пр.н.е., роден от девственицата Исис Мери на 25 декември, разпнат на кръст,възкръснал след 3 дни;
2.Атис от Фригия - роден от девственицата Нана на 25 декември, разпнат на кръст, възкръснал след 3 дни;
3.Дионисий, Крит - роден на 25 декември, възкръснал след 3 дни;
4.Митра, Персия - роден на 25 декември, възкръснал след 3 дни;
Hосители на божи заповеди:
Маноу, Индия
Минос, Крит
Мизес, Египет
Мойсей
Маноу, Минос, Мизес, Мойсей, M-м-м-м-м.....
Египетcка религия:
кръщение, живот след смъртта, страшният съд, непорочно зачатие, майки-девственици, възкръсване, разпване на кръст, обрязване, Спасител, причастие, потоп, Великден, Kоледа, издигане в небето - всичко това много години преди появяването на еврейската и християнска религии.
има и други общи митове
Жалко
Със съжаление научавам, че Логик няма интернет връзка вкъщи. Щото вечерно време приказката е най-сладка.
Глас от залата: - Амиии.. В работно време е още по-сладка..!
Глас от залата: - Амиии.. В работно време е още по-сладка..!
Гост- Гост
Re: Библейска космология
Логик написа:Здравейте, свободни форумци! Един новак ви поздравява!
Като се пиша новак, имам пред вид вашия (а вече и моя) форум. Иначе се подвизавам по някои други български форуми. Дори имах злощастието да напусна с гръм и трясък форума на "Сега", след като неговият модератор (сиреч Bot) упражни върху мен въпиюща наглост, противоречаща на всякакви разумни представи за неговите функции.
В тази рубрика иде реч за библейската космология и като начало – за знаменитата формула на Айнщайн за масата и енергията. Нашият гостоприемен администратор-физик я е обяснил с простотата и яснотата на учебника по диамат. При демокрацията обаче диамат не се учи и аз с разочарование виждам, че всички онези, които са далеч от атомната физика, вече няма откъде да добият елементарни познания за устройството на нашия свят, например за "неизчерпаемостта на електрона" (Ленин), за неунищожимостта на материята, за безкрайността на пространството и времето и т. н. Е, съществуват съвременни, по-научни текстове, например любезно предоставената ни от нашия администратор Станфордска философска енциклопедия. Подобни текстове обаче са само факултативни за разлика от диамата, който беше задължителен.
Лично аз съм прехласнат по формулата на Айнщайни най-вече заради нейната простота (имам пред вид графична простота). Малко формули притежават нейния елегантен дизайн: Питагоровата теорема, формулата на Нютон за гравитацията, формулата на Ойлер за експонентата и още няколко. Ако тя не беше толкова красива, а съдържаше “опашка” от частни производни, нито щеше да е така популярна, нито самият Айнщайн – най-великият естет във физиката, щеше да се гордее с нея.
Като професионален нумеролог и питагореец обаче не мога да не отбележа, че част от нейното величие се крие в използваните мерни единици. Гледа човек формулата и си вика: “Скоростта на светлината е 300 000 километра в секунда, че и на квадрат – ле-ле, колко много става! Ето, значи, защо при анихилацията се отделя толкова голяма енергия.” Ако обаче приемем скоростта на светлината за единица, тогава ще получим просто E = m (както впрочем е направено и в цитираната от Ригас статия). Е, сега вече никакви многоцифрени числа няма да ни уплашат, а и плакатите с формулата малко обедняват, но пък философската картина става още по-вълнуваща: енергията и масата са просто равни (или по-коректно, еквивалентни)!
Радвам се, че Ригас ежедневно наблюдава в лабораторията си анихилация на двойка електрон-позитрон, но произвежданият по този начин един-единствен фотон ми изглежда твърде дребнав резултат! Не може ли да опита с анихилацията, да речем, на една чаена лъжичка материя-антиматерия? Тогава ефекта сигурно ще го усетят всички форумци!
А сега на библейската тема. Някои приятели от форума са склонни към апотеоз на Светото писание, подкрепен с научни аргументи. Намирам, че подобен подход е еднакво неприемлив и за науката, и за самата Библия. Защото, с две думи казано, науката се основава на знанието, а религията – на вярата. Смесването на двете е не само логически неправомерно, но и винаги е водело до нежелани резултати: когато вярата се е опитвала да управлява науката – до кладата на Джордано Бруно, а когато науката се е опитвала да “опровергае” вярата – до разстрел на свещеници. Човешката същност е твърде парадоксална и често действа по схемата “Знам, че е така, но не го вярвам” или обратно: “Вярвам го, макар да знам, че не е така”. Примери бол: от “сляпата любов” и “унищожителната ревност” до “беззаветната вяра” и “безкомпромисното отричане” на политически доктрини.
Не мисля, че с горните думи казвам нещо ново. Още първоотците на християнската църква са противопоставили вярата на знанието и крилатият девиз на Тертулиан “Вярвам, защото е абсурдно!” е може би най-лаконичният израз на християнската методология. Оригиналната фраза, която четем в неговия трактат “За Христовото тяло”, е още по-еднозначна: “И умря синът Божи – това е достойно за вяра, понеже е абсурдно. И бе погребан, и възкръсна – това е достоверно, понеже е невъзможно.” Ето защо всеки християнски апологет с основание ще възроптае, ако гледаме на Библията като на наръчник по физика или като на предсказание на Нострадамус. Просто лозунгът “Марксизмът е всесилен, защото е верен” е изначално противен на всяка религиозна система, включая християнството. И в следващите редове, ако имате търпение, ще поспоря с Българанъ и Meli на тази тема: “Потвърждава ли науката Библията?”
Преди всичко трябва малко да класифицираме твърденията в Светото писание. Някои от тях са чисти “свидетелски показания” отпреди няколко хиляди години и затова не е учудващо, че те се потвърждават от археолозите. Към примерите на Българанъ за Вавилонската кула и дори за историчността на Христос мога да добавя Потопа и още много други. Чудесно, това е така! Но оттук нататък започва едно нагаждане на библейските метафори към съвременните научни открития, от което, пак повтарям, най-малко Христовото учение печели. Как науката доказа “през последните сто години”, че “Вселената старее и върви неумолимо към окончателна физическа смърт”, та да повярвам на есхатологичното пророчество “Земята и Небесата... ще загинат”?
Истината е, във всяка достатъчно дебела книга може да бъде “прочетено” всичко за всичко. Не е трудно например още в първите стихове на Книга Битие и съответно в първите дни на Творението да се “разчете” еволюционното учение на Дарвин (представете си само: дарвинизмът, зашифрован в Библията!). Ето накратко последователността на живите същества, както тя е описана в 1 гл.: най-напред, на четвъртия ден, се появяват рибите и влечугите “които произведе водата” (забележете къде се заражда животът!), после са “всякакви пернати птици”. На петия ден се появяват земните зверове, добитъкът и “всички земни гадове”. Сиреч бозайниците. А ето че на шестия ден се появява и човекът. Е, нима не е всичко според палеонтологията и дарвинизма? При това обърнете внимание, че всички животни са произведени “според рода им”. Ето я и морфологията на Линей!
Meli пък открива в Библията червеното отместване, разбягването на галактиките, Големия взрив и т. н. Дотук добре – ще приема подобен прочит на метафорите. Откъде обаче изведнъж се намесва Божията десница? Светът бил “създаден от нищото” и т. н. – чудесно! Но защо точно Бог е създал “първичния атом”? Ето, оттук нататък се намесва вярата: вие вярвате, че това е така, понеже така пише в Библията. А не защото науката го е доказала. Тя просто няма как да го докаже.
“Научната аргументация” на вярващите не е от вчера. Преди близо четири века, когато Галилей е заплашен от участта на Джордано Бруно, той успява да отговори на инквизицията “с нейните камъни – по нейната глава”. – Вие отричате Коперниковото учение, казва Галилей, и настоявате, че Земята е неподвижна, а Слънцето се върти около нея? А пише ли в “Иисус Навин” (10:12–13) “спри се слънце, над Гаваон, и слънцето се спря”? А пише ли в “Книгата на Йов” (9:6): “Той [Бог] поместя земята от мястото й”?
Да вземем примери и от Новия завет. Възможно ли е “непорочно зачатие”? Днес вече – да. Добре, Библията е предвидила и зачатието “ин витро”. Това ли обаче е смисълът на Писанието? От факта на зачатието до богочовешката природа на Христос има цяла пропаст за преодоляване: защо така заченатият младенец (все още с малка буква!) е Бог? Единственият отговор, който може да ми се даде, е отговорът на всички теолози, които съм питал: “Понеже така пише в Библията и защото това е нашата вяра.” Един колкото честен, толкова и коректен отговор: от религията не трябва да искаме да бъде наука. Защото ако продължаваме този колкото ненаучен, толкова и не-християнски спор, аз ще ви попитам: “А ако Азис зачене, което за съвременната медицина едва ли е проблем, ще признаете ли рожбата му за Бог?” (Еле па ако е момиче – нова трудност!) Тогава единственият отговор, който можете да ми дадете е: “Няма да е Бог, защото такъв казус не е описан в Светото писание.” Е, благодаря за вниманието!
Впрочем, без да проявявам войнстващ атеизъм, а само като любопитен читател ще задам на сведующите в екзегетиката няколко текстологични въпроса. Още първият стих на Стария завет оповестява: “В началото Бог сътвори небето и земята.” В такъв случай, защо когато създава “твърдта” и разделя “вода от вода”, “твърдта Бог нарече небе”, а “сушата Бог нарече земя”? Нали, аджеба, вече ги беше сътворил? Ето по-нататък: “И сътвори Бог човека по Свой образ, по Божий образ го сътвори; мъж и жена ги сътвори.” Това се случва на шестия ден (Битие, 1:27). В следващата глава Бог отново се сеща да твори човека (“И създаде Господ Бог човека от земната пръст”), но ето какво още се случва: “И създаде Господ Бог от реброто, взето от човека, жената” (2:22). Е, нали вече ги беше създал и двамата – “мъж и жена”? Само не богохулствайте – никакви обяснения за “хермафродитизъм на първочовека” няма да приема!
Съжалявам за дългия постинг! Темата е дълга, иначе съм кратък.
Здравей, Логик, и добре дошъл!
Бързам да те "предупредя", че не съм от любимците в този форум. Но затова пък християнската тема мога да смятам за мое поле на дейност, а на тази нива вече от доста време орем с добрата ми приятелка Meli.
Не съм съгласен, че вярата и науката са две коренно противоположни дейности. Но затова може би ще стане въпрос по-късно. Не виждам и как Библията може да копира Дарвин, а съм сигурен, че и самият той би се изчервил от едно подобно сравнение.
Вижте, има някои неща, които наистина са непостижими за човешкия разум. Но това е доказателство само за неговата ограниченост. "Неведоми са пътищата Господни" не само в живота, но и в науката...
За Галилей - човекът е твърдял, че "Библията не ни учи на това как е устроено небето; тя ни учи как да възлезем на Небето", той отрича схоластиката, не Бога или Църквата...
Непорочното зачатие е възникнало от Св.дух. Дали Той ще оплоди екземпляри като Азис - можем само да се молим това да не се случи...
Като каза и nikiforov, ако сам Бог беше диктувал Светото писание, то щеше да бъде съвършено и безгрешно. Но като всяко човешко дело, макар и осенено от Божествен промисъл, и Библията (както и нейните преводи) не е съвършена, а противоречията в нея (които са стряскащи на пръв поглед) се дължат на различните епохи, когато тя е писана. Двата варианта за Сътворението се дължат на два текста - вторият се приема за по-древен, от т.н. Яхвистки период, а първият - за по-нов, от времето на жреците и Вавилонския плен.
В заключение, ще ми бъде приятно да обсъдим и някои политически дела, стига това да представлява интерес за Вас. Спомням си, че бяхте активен участник в демократичните промени от страна на СДС, в романтичния му период през 1989-91 г....
(Българанъ)-
Брой мнения : 413
Age : 64
Registration date : 16.10.2007
Re: Библейска космология
ХРИСТИЯНСКАТА ВЯРА И НАТУРАЛНАТА ФИЛОСОФИЯ
Чарлс Такстън, Нанси Р. Пиърси
http://apologetika.hit.bg/prnauki/3statia%201.htm
Чарлс Такстън, Нанси Р. Пиърси
http://apologetika.hit.bg/prnauki/3statia%201.htm
(Българанъ)-
Брой мнения : 413
Age : 64
Registration date : 16.10.2007
Re: Библейска космология
Специално се обаждам да кажа Добре дошъл на мистер Логик! Радвам се, че пише тук и се надявам да му харесаме като достойна компания!
Специално ще прочета тази тема, както и линка на г-н Българинь, който в никакъв случай не е недолюбван тук. Поне от мен.
Специално ще прочета тази тема, както и линка на г-н Българинь, който в никакъв случай не е недолюбван тук. Поне от мен.
Re: Библейска космология
Разбира се, всички са преписвали от Библията, и от други християнски източници. В Библията НЕ пише, че Исус Христос е роден на 25 декември. Той даже не е роден през зимата, затова казвам "от други християнски източници". Всички са се появили след еврейската религия. До написването на 5те мойсееви книги историята и религията са се разпространявяли устно, така са стигали и до други народи.Sonia написа:Кой от кого е преписвал?
Родени на 25 декември от девственица, разпнати на кръст и възкръснали след 3 дни:
1.Озирис( Египет), 3000 пр.н.е., роден от девственицата Исис Мери на 25 декември, разпнат на кръст,възкръснал след 3 дни;
2.Атис от Фригия - роден от девственицата Нана на 25 декември, разпнат на кръст, възкръснал след 3 дни;
3.Дионисий, Крит - роден на 25 декември, възкръснал след 3 дни;
4.Митра, Персия - роден на 25 декември, възкръснал след 3 дни;
Hосители на божи заповеди:
Маноу, Индия
Минос, Крит
Мизес, Египет
Мойсей
Маноу, Минос, Мизес, Мойсей, M-м-м-м-м.....
Египетcка религия:
кръщение, живот след смъртта, страшният съд, непорочно зачатие, майки-девственици, възкръсване, разпване на кръст, обрязване, Спасител, причастие, потоп, Великден, Kоледа, издигане в небето - всичко това много години преди появяването на еврейската и християнска религии.
"Живот след смъртта" - няма такова понятие в Библията.
На Логик ще отговоря по-късничко.
Re: Библейска космология
Всеки е свободен сам да си избере на коя книга да вярва. Аз съм си избрала да вярвам на Библията.
Re: Библейска космология
И аз, освен това и на "Манифест на комунистическата партия"Meli написа:Всеки е свободен сам да си избере на коя книга да вярва. Аз съм си избрала да вярвам на Библията.
Честит празник, Мели!
Приготви ли лещата?
Re: Библейска космология
Здравей, Логик,
Имаш право, че не е уместно да се сравняват Библията и науката, защото Беблията не борави с научни факти, а с духовни истини, които засягат спасението на човека от греха и смъртта. Много съм далеч от мисълта, че вярата може да управлява науката или пък, че науката може да опровергае вярата. Но си признавам с удоволствие констатацията, че има стотици книги, които доказват потопа и само една, която казва как и защо е станал.
Бог не насилва никого да тръгне по Неговия път, а казва: „Който иска да дойде при Мен,... нека ме последва.”
Няколко думи за сътворението: защо в Бит.1:1 се казва, че Бог е сътворил небето и земята, а после в 8-ми стих – отново небето.
Стихове 6,7 и 8 описват втория творчески ден. В него Бог създава „свод” (в някои преводи – „простор” или „небесна твърд” ); на еврейски „ракиа”, което означава пространство. Това е въздушната обвивка на земята. Този свод Бог именува „небе”. Щом това „небе” е създадено във втория ден, то не е идентично с „небе” от първия творчески ден (стих 1 ) Това е почти сигурно указание, че небето от стих 1 визира звездното небе, космоса, материята на маглявини, звезди, планети и т. н.
И така: във втория творчески ден е създадена въздушната атмосфера на земята.
Няколко думи и за: защо след като Бог създаде човека (Бит 1:27 ), във втора глава пак описва това събитие? Не мога да бъда адвокат на Бога, но виждам, че Бит 2:4 авторът обобщава завъшването на творческия процес: „Това е произходът на небето и земята при сътворението им във времето, когато Господ Бог създаде земя и небе” И сега започва едно повторение, в което са включени повече подробности: 5 и 6 стихове ни припомнят картината от Бит.1:2. От 7 до 25 стихове ни представя отново устройването на земята, но с много повече подробности.Не виждам нищо чудно в това.
Имаш право, че не е уместно да се сравняват Библията и науката, защото Беблията не борави с научни факти, а с духовни истини, които засягат спасението на човека от греха и смъртта. Много съм далеч от мисълта, че вярата може да управлява науката или пък, че науката може да опровергае вярата. Но си признавам с удоволствие констатацията, че има стотици книги, които доказват потопа и само една, която казва как и защо е станал.
Бог не насилва никого да тръгне по Неговия път, а казва: „Който иска да дойде при Мен,... нека ме последва.”
Няколко думи за сътворението: защо в Бит.1:1 се казва, че Бог е сътворил небето и земята, а после в 8-ми стих – отново небето.
Стихове 6,7 и 8 описват втория творчески ден. В него Бог създава „свод” (в някои преводи – „простор” или „небесна твърд” ); на еврейски „ракиа”, което означава пространство. Това е въздушната обвивка на земята. Този свод Бог именува „небе”. Щом това „небе” е създадено във втория ден, то не е идентично с „небе” от първия творчески ден (стих 1 ) Това е почти сигурно указание, че небето от стих 1 визира звездното небе, космоса, материята на маглявини, звезди, планети и т. н.
И така: във втория творчески ден е създадена въздушната атмосфера на земята.
Няколко думи и за: защо след като Бог създаде човека (Бит 1:27 ), във втора глава пак описва това събитие? Не мога да бъда адвокат на Бога, но виждам, че Бит 2:4 авторът обобщава завъшването на творческия процес: „Това е произходът на небето и земята при сътворението им във времето, когато Господ Бог създаде земя и небе” И сега започва едно повторение, в което са включени повече подробности: 5 и 6 стихове ни припомнят картината от Бит.1:2. От 7 до 25 стихове ни представя отново устройването на земята, но с много повече подробности.Не виждам нищо чудно в това.
Страница 2 от 4 • 1, 2, 3, 4
Страница 2 от 4
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите