Към Монблан и назад
+2
nikiforov
Логик
6 posters
Страница 2 от 3
Страница 2 от 3 • 1, 2, 3
Re: Към Монблан и назад
Мара, благодаря за информацията. Като бивш строител на вила, аз знам, че този сектор е страшно важен! Желая успехи на фирмата!
Re: Към Монблан и назад
Таки написа:този сектор е страшно важен! Желая успехи на фирмата!
Благодаря.
Аз много си обичам работата Таки. Според максимата "щастлив е, който отива с желание на работа и с желание се прибира в къщи" аз съм един мнооого щастлив човек.
marapepelia6ka- Брой мнения : 1352
Registration date : 15.05.2009
Към Монблан: вторият етап
Извинявам се, че за малко ще се върна на пътеката към Монблан.
Както вече разбрахте, втората си алпийска нощ прекарахме в заслона Тет Рус на 3167 м. Кошмарна нощ! Нямахме резервация, затова трябвашие да лежим на пода в столовата. За нещастие се случих до един сърбин, който моментално заспа. И като започна едно рязане на дърва, едно бумтене на булдозер - неописуемо! Най-накрая не издържах и се преместих с все чувала и постелката в другия край на столовата. Там обаче някакъв японец започна да бълнува за Фуджи-сан и да стене. А сърбинът престана да хърка! Към 2 ч. станаха туристите (първа смяна) и започна тупурдията с подреждане на раниците, закуската и т. н. Техният шум обаче беше дифузен и аз се унесох.
На сутринта поехме да катерим стената към третия заслон, Егюй дю Гуте, на 3817 м. Ето я право пред нас! Виждате хижата и красивото жълто хеликоптерче, подобно на канарче, с което по няколко пъти на ден качват продукти и свалят боклуците.
Разлика във височините 650 м. Все едно от Драгалевци до Бай Кръстьо - нищо работа! Само че ъгълът, под който трябва да преодолявате тия няколкостотин метра, има голямо значение. Представете си един доста изтеглен правоъгълен триъгълник, легнал на по-дългия си катет. Такава конструкция в механиката се нарича наклонена равнина и служи, както знаете, за изкачване на тежки предмети с минимално усилие. А сега си представете, че първо търкаляте тежестта по хоризонталния катет, пък после я вдигате по вертикалния. "Средно" трудността е същата, физическата работа - и тя същата, но физиологическата хич дори не е! Като разгледате втората снимка, правена отгоре надолу, ще разберете всичко:
На заден план, малко пред облаците се вижда хижата, от която сме тръгнали. Лесно е да си направите сметката хоризонталният "катет", който е по хребета, до какъв вертикален "катет" води! То си личи и на снимката: няколкостотин метра почти отвесни скали, които катерим с две ръце и два крака. Навсякъде са опънати стоманени въжета, които аз не използвах - и без тях си личи къде да се хванеш. Съвсем не е така обаче на слизане: тогава без въжетата си за никъде! Или най-малкото ще загубиш още няколко часа, докато кракът ти търси къде да стъпи. Защото нагоре скалата е пред очите ти, а на слизане е под теб и никак не е приятно да източваш шия над пропастта, за да търсиш вдлъбнатина, в която да си завреш палеца на единия крак. А като не намериш и започнеш да плъзгаш бомбето на обувката нагоре-надолу, без да намираш опора, значи наистина си загазил и единственото ти спасение е да викаш: "Мамо-о-о!!!"
Отвесите са най-малкото зло. Все пак не мислете, че сме се изкачвали по 500-метрова отвесна скала. Има вертикали по 5, 6, 10 метра, после пътеката прави чупка, отново вертикала... Е, няма да е приятно човек да падне от такъв участък, но трябва да си абсолютен чувал, за да се сринеш в пропастта. Далеч по-голяма опасност са падащите камъни. Нали ги видяхте на една от снимките? Изведнъж се откъртват и политат надолу като снаряди. Само че не летят направо, а се удрят в скалите, рикошират и тогава никой не знае накъде ще се насочат. В такива моменти туристите, които са отгоре, надават индиански вик, туристите по-надолу се свиват на кълбо и се молят опасността да ги отмине. Опитах се да снимам един такъв шрапнел, но безуспешно - скоростта му бе прекалено голяма и нищо не личи на видеото.
Един от най-неприятните участъци е показан на по-горната снимка, на която се вижда голяма пряспа и две фитурки вляво от нея. Те тъкмо се готвят да я прекосят. Само че пряспата е бая наклонена, хората затъват в нея, а отгоре по улея летят камъните. Минаваме един по един, пък който оцелее.
Нагоре по скалите, над 3500 м, зървам единственото алпийско карамфилче по пътя си:
Дори един врабчо, и той одушевява камъняка:
На последните стотина метра - най-тъмните на снимката, имам усещането, че се катеря по ограда. И изведнъж буквално "изплуваме" върху площадката на заслона. Оттук нататък започва третият етап към Монблан.
Както вече разбрахте, втората си алпийска нощ прекарахме в заслона Тет Рус на 3167 м. Кошмарна нощ! Нямахме резервация, затова трябвашие да лежим на пода в столовата. За нещастие се случих до един сърбин, който моментално заспа. И като започна едно рязане на дърва, едно бумтене на булдозер - неописуемо! Най-накрая не издържах и се преместих с все чувала и постелката в другия край на столовата. Там обаче някакъв японец започна да бълнува за Фуджи-сан и да стене. А сърбинът престана да хърка! Към 2 ч. станаха туристите (първа смяна) и започна тупурдията с подреждане на раниците, закуската и т. н. Техният шум обаче беше дифузен и аз се унесох.
На сутринта поехме да катерим стената към третия заслон, Егюй дю Гуте, на 3817 м. Ето я право пред нас! Виждате хижата и красивото жълто хеликоптерче, подобно на канарче, с което по няколко пъти на ден качват продукти и свалят боклуците.
Разлика във височините 650 м. Все едно от Драгалевци до Бай Кръстьо - нищо работа! Само че ъгълът, под който трябва да преодолявате тия няколкостотин метра, има голямо значение. Представете си един доста изтеглен правоъгълен триъгълник, легнал на по-дългия си катет. Такава конструкция в механиката се нарича наклонена равнина и служи, както знаете, за изкачване на тежки предмети с минимално усилие. А сега си представете, че първо търкаляте тежестта по хоризонталния катет, пък после я вдигате по вертикалния. "Средно" трудността е същата, физическата работа - и тя същата, но физиологическата хич дори не е! Като разгледате втората снимка, правена отгоре надолу, ще разберете всичко:
На заден план, малко пред облаците се вижда хижата, от която сме тръгнали. Лесно е да си направите сметката хоризонталният "катет", който е по хребета, до какъв вертикален "катет" води! То си личи и на снимката: няколкостотин метра почти отвесни скали, които катерим с две ръце и два крака. Навсякъде са опънати стоманени въжета, които аз не използвах - и без тях си личи къде да се хванеш. Съвсем не е така обаче на слизане: тогава без въжетата си за никъде! Или най-малкото ще загубиш още няколко часа, докато кракът ти търси къде да стъпи. Защото нагоре скалата е пред очите ти, а на слизане е под теб и никак не е приятно да източваш шия над пропастта, за да търсиш вдлъбнатина, в която да си завреш палеца на единия крак. А като не намериш и започнеш да плъзгаш бомбето на обувката нагоре-надолу, без да намираш опора, значи наистина си загазил и единственото ти спасение е да викаш: "Мамо-о-о!!!"
Отвесите са най-малкото зло. Все пак не мислете, че сме се изкачвали по 500-метрова отвесна скала. Има вертикали по 5, 6, 10 метра, после пътеката прави чупка, отново вертикала... Е, няма да е приятно човек да падне от такъв участък, но трябва да си абсолютен чувал, за да се сринеш в пропастта. Далеч по-голяма опасност са падащите камъни. Нали ги видяхте на една от снимките? Изведнъж се откъртват и политат надолу като снаряди. Само че не летят направо, а се удрят в скалите, рикошират и тогава никой не знае накъде ще се насочат. В такива моменти туристите, които са отгоре, надават индиански вик, туристите по-надолу се свиват на кълбо и се молят опасността да ги отмине. Опитах се да снимам един такъв шрапнел, но безуспешно - скоростта му бе прекалено голяма и нищо не личи на видеото.
Един от най-неприятните участъци е показан на по-горната снимка, на която се вижда голяма пряспа и две фитурки вляво от нея. Те тъкмо се готвят да я прекосят. Само че пряспата е бая наклонена, хората затъват в нея, а отгоре по улея летят камъните. Минаваме един по един, пък който оцелее.
Нагоре по скалите, над 3500 м, зървам единственото алпийско карамфилче по пътя си:
Дори един врабчо, и той одушевява камъняка:
На последните стотина метра - най-тъмните на снимката, имам усещането, че се катеря по ограда. И изведнъж буквално "изплуваме" върху площадката на заслона. Оттук нататък започва третият етап към Монблан.
Последната промяна е направена от Логик на Съб 17 Окт 2009, 18:35; мнението е било променяно общо 2 пъти
Re: Към Монблан и назад
Логик написа:За нещастие се случих до един сърбин, който моментално заспа. И като започна едно рязане на дърва, едно бумтене на булдозер - неописуемо! Най-накрая не издържах и се преместих с все чувала и постелката в другия край на столовата. Там обаче някакъв японец започна да бълнува за Фуджи-сан и да стене. А сърбинът престана да хърка! Към 2 ч. станаха туристите (първа смяна) и започна тупурдията с подреждане на раниците, закуската и т. н. Техният шум обаче беше дифузен и аз се унесох.
А иначе ... то много страшно ми изглежда това катерене, ужас! Поздравляния, Логико! И шапо за карамфилчето и врабчето ... истинско удоволствие е да чета пътеписа ти в този студен есено-зимен ден, благодаря ти и чакам с нетърпение третия етап
jovina- Брой мнения : 1792
Registration date : 18.05.2009
Климатични несгоди
Ама то, на третия етап стана хептен студено, та затова и се отказах! Метни едно одеяло и продължавам.jovina написа:... истинско удоволствие е да чета пътеписа ти в този студен есено-зимен ден, благодаря ти и чакам с нетърпение третия етап
Re: Към Монблан и назад
Готово! Метнах две за по-сигурно и си налях чаша вино ... готова съм, продължавайЛогик написа:Метни едно одеяло и продължавам.
jovina- Брой мнения : 1792
Registration date : 18.05.2009
Малка пауза в разказа
Ще продължа утре, защото трябва да да изляза малко на гости. А ти се завий с юрганя и си налей още една чаша, та да не настинеш за утре сутринта. Тогава ще ме четеш. Наздраве!jovina написа:Метнах две за по-сигурно и си налях чаша вино ...
Re: Към Монблан и назад
Наздраве и весело гости! Дано да си свежарка утре след гостито хихиххихЛогик написа:Ще продължа утре, защото трябва да да изляза малко на гости. А ти се завий с юрганя и си налей още една чаша, та да не настинеш за утре сутринта. Тогава ще ме четеш. Наздраве!jovina написа:Метнах две за по-сигурно и си налях чаша вино ...
jovina- Брой мнения : 1792
Registration date : 18.05.2009
Re: Към Монблан и назад
Във форумната теория това е отдавна известно като "разводняване". Аз настоявам, че става дума за здравословен признак на интерес към един топик, а не за вредителство.. Представете си другата, "политически коректна" картина:Извинявам се, че за малко ще се върна на пътеката към Монблан.
- Логик, една от снимките ти ми напомня за една случка отпреди 5 години, но тя е за "Международни новини", та ще я опиша там.
Отиваме всички там, за да прочетем за случката, след което един от нас пише: - Тази история ми прилича на една друга, случила се във Варна, поради което ще трябва да я опиша в "Новини от България" ..
И така, разговорът се нищи от топик на топик и от урва на урва..
Малка разходка на 4000 м
Когато се изкачихме на заслона Егюй дю Гуте (3817 м), беше още рано и ние решихме да се разходим нагоре. Хем аклиматизация, хем малко тренировка за утрешния ден. Пък и най-накрая панорами от високото! Ние се изкачваме, а облаците падат все по-ниско:
Шамони едва прозира, а ние сме по-високо от върха с лифта. Постепенно и последните облаци изчезват и блясва ослепително слънце. Вече сме на около 4000 м. Наоколо са непристъпни склонове:
Само като си представя как някой се подхлъзва и започва да дере с нокти леда, стомахът ми се свива на топка. Добре, че там няма луди! От повечето върхове са надвиснали страховити снежни козирки, готови да се откъснат и надолу да се сурнат лавини:
Време е да се връщаме. Отбелязвам геометричното изящество на пътеката, по която слизаме. Тя е пресечницата на две равнини, които се срещат под остър ъгъл:
Отляво е пързалка 1000 метра, отдясно - само 300. Напред е моят водач - досущ Иисус Христос в небеси! Под нас е хижата със слънчевите батерии. Там ще поспим докъм полунощ и на другия ден, по-точно същата нощ, ще щурмуваме Монблан.
Шамони едва прозира, а ние сме по-високо от върха с лифта. Постепенно и последните облаци изчезват и блясва ослепително слънце. Вече сме на около 4000 м. Наоколо са непристъпни склонове:
Само като си представя как някой се подхлъзва и започва да дере с нокти леда, стомахът ми се свива на топка. Добре, че там няма луди! От повечето върхове са надвиснали страховити снежни козирки, готови да се откъснат и надолу да се сурнат лавини:
Време е да се връщаме. Отбелязвам геометричното изящество на пътеката, по която слизаме. Тя е пресечницата на две равнини, които се срещат под остър ъгъл:
Отляво е пързалка 1000 метра, отдясно - само 300. Напред е моят водач - досущ Иисус Христос в небеси! Под нас е хижата със слънчевите батерии. Там ще поспим докъм полунощ и на другия ден, по-точно същата нощ, ще щурмуваме Монблан.
Браво на Логик!
Трябва да отдадем дължимото на нашия член Логик, защото изкачването на ниво 4000 метра на 65+ не е шега работа. Аз разгледах подробно данните, които ни предлага Google Earth и ми стана ясно, че дори да стигнеш до refuge du Goûter е един малък подвиг. На картинката на Гугъла се вижда хижата, гледана от Запад, като малък правоъгълник под червената стрелка, а каменната пропаст пред нея е само .. 700 м (има и още, по-надолу..)** . Ясно е, че двамата колеги са се качвали отстрани (на снимката - отляво), но и там нещата не са розови, както вече спомена Логик. Та .. едно голямо браво и за постижението, и за снимките!
** Помествам снимката, защото подобна и "истинска" може да се направи само от летателен апарат, а тези отдолу не дават пълна представа за размера на пропастта.
** Помествам снимката, защото подобна и "истинска" може да се направи само от летателен апарат, а тези отдолу не дават пълна представа за размера на пропастта.
Re: Към Монблан и назад
Логик написа:Само като си представя как някой се подхлъзва и започва да дере с нокти леда, стомахът ми се свива на топка. Добре, че там няма луди! От повечето върхове са надвиснали страховити снежни козирки, готови да се откъснат и надолу да се сурнат лавини:
Седнала в уютната си кухня виждам единствено красота, мир и някакво вечно спокойствие.
Поздравления Логик. И благодаря, че ни направи съпричастни.
marapepelia6ka- Брой мнения : 1352
Registration date : 15.05.2009
Рекогнисцировка
Таки, благодаря за великолепното изображение! Никога нямаше да се оправя със световъртежите на Гугъла, за да извадя тази снимка. А директно наистина няма как да се получи.
Втората снимка е продължение на първата. Маркирал съм пътеката, която едва-едва личи като бял зигзаг. Там е и най-стръмният участък:
Допълнителна представа за терена дава следващата снимка:
Правена е някъде от скалите. Долу се вижда втората хижа заедно с палатките около нея. Пътеката към нея прави голям полукръг и забива долу в мъглите, където е първата хижа. А нагоре най-напред пресича снежното поле и тогава тръгва отвесно.
Не, пътеката не минава отстрани, а право нагоре, точно под хижата. За съжаление не съм се сетил да използвам телеобектива на моя водач и да заснема с повече подробности пътеката заедно с туристите по нея. (То пък и туристи нямаше много в тоя момент, та са твърде нарядко. А когато се качвахме, едва се разминавахме!) Ето какво успях да постигна с максималното, все още ясно увеличение на кадъра. Видимите човешки същества съм подсилил с червени точки. Най-напред се подсича пряспата и се върви доста надясно до туриста. После се тръгва нагоре:Таки написа:Ясно е, че двамата колеги са се качвали отстрани (на снимката - отляво)...
Втората снимка е продължение на първата. Маркирал съм пътеката, която едва-едва личи като бял зигзаг. Там е и най-стръмният участък:
Допълнителна представа за терена дава следващата снимка:
Правена е някъде от скалите. Долу се вижда втората хижа заедно с палатките около нея. Пътеката към нея прави голям полукръг и забива долу в мъглите, където е първата хижа. А нагоре най-напред пресича снежното поле и тогава тръгва отвесно.
Re: Към Монблан и назад
Така ли ? ? Това прави постижението ти още по-впечатляващо!Не, пътеката не минава отстрани, а право нагоре, точно под хижата.
Re: Към Монблан и назад
Днес имаше репортаж по ТВ за един човек - инвалид, който с помощта на свои приятели се е качил на Монблан ... по-точно приятелите му са го качили с някаква специална спасителна шейна ... много бях впечатлена ....
jovina- Брой мнения : 1792
Registration date : 18.05.2009
С излишна скромност
Противно на здравия разум някои неща изглеждат по-страшни отдалеч, отколкото отблизо. Така е със скалите, а някои твърдят - и с жените. Веднъж ми се случи да търся обходен маршрут - много по-дълъг - за един нищо и никакъв участък от десетина метра, само защото имах неблагоразумието да пусна първи моя спътник. Като го гледах, щеше да ми стане лошо и се отказах да мина оттам. Ако не го бях наблюдавал отдалеч, щях да си гледам камъните пред очите и изобщо нямаше да ме интересува какво е под мен. Дето викат "действай локално" - прави са!Таки написа:Това прави постижението ти още по-впечатляващо!
Героична постъпка
За съжаление не съм гледал репортажа, но четох за него. Качил се е с шейна заедно с негови приятели на 8 септември, когато освен другото, вече е и по-студено, и денят е по-къс. Браво! При това не се е качил по най-популярното трасе, което и аз използвах, а по едно друго. Вероятно защото по първото не може да се качи шейна. Само че второто е с много големи слизания-качвания, ужасни стръмнини в снега и други допълнителни затруднения. По-нататък ще ви покажа снимки отдалеч на това изкачване. Освен всичко, са и спали в снега на 4500 м! Все пак човекът не е просто "инвалид", а е алпинист, парализиран при каменопад в Алпите. Друг да беше, едва ли щеше да издържи, дори да го носеха на гръб.jovina написа:Днес имаше репортаж по ТВ за един човек - инвалид...
Re: Към Монблан и назад
Наистина е героична, но най-вече за приятелите му ... бяха 7-8 човека ... едни теглиха шейната, други 2-3 я бутаха отзад и имаше по 2-3ма от двете и страни ...не може да ми го побере акъла, свалям им шапка ....Логик написа:За съжаление не съм гледал репортажа, но четох за него. Качил се е с шейна заедно с негови приятели на 8 септември, когато освен другото, вече е и по-студено, и денят е по-къс. Браво! При това не се е качил по най-популярното трасе, което и аз използвах, а по едно друго. Вероятно защото по първото не може да се качи шейна. Само че второто е с много големи слизания-качвания, ужасни стръмнини в снега и други допълнителни затруднения. По-нататък ще ви покажа снимки отдалеч на това изкачване. Освен всичко, са и спали в снега на 4500 м! Все пак човекът не е просто "инвалид", а е алпинист, парализиран при каменопад в Алпите. Друг да беше, едва ли щеше да издържи, дори да го носеха на гръб.jovina написа:Днес имаше репортаж по ТВ за един човек - инвалид...
jovina- Брой мнения : 1792
Registration date : 18.05.2009
Невероятно!
Едва сега разбрах подробности. Шейната не е била моторна! На места е била качвана с лебедки поради големия наклон. Приятелите му са били около 40 души, разпределени на различни участъци. Повечето естествено не са стигнали до Монблан. Като връх на изпитанията, освен че е в инвалидна количка, Иван Кожухаров е загубил чувствителност към топло-студено и затова е можел да измръзне, без да усети. Сложени са му били специални датчици за температурата на тялото. Качването е продължило цели 35 часа - максимумът, който тялото му може да издържи на студа. Четете тук подробности:jovina написа: ... едни теглиха шейната, други 2-3 я бутаха отзад и имаше по 2-3ма от двете и страни ...
http://www.dnevnik.bg/sport/2009/08/26/774955_do_monblan_v_invalidna_kolichka/
Ето го героя:
Re: Към Монблан и назад
И още малко Гугъл..
Логик, на едно място споменаваш, че наклонът на третото изкачване, завършващо при хижа Gouter, е 45о. Според Гугъл, ти си проявил известна скромност: на снимката може да се види (измери), че средният наклон на горната половина от склона си е чисто 50о. Бих казал, че при повече от 45о алпинизмът започва да преминава в катерачество! На тази снимка може да се различи и заснеженото било - пътека, по което сте тръгнали към Монблан.
Логик, на едно място споменаваш, че наклонът на третото изкачване, завършващо при хижа Gouter, е 45о. Според Гугъл, ти си проявил известна скромност: на снимката може да се види (измери), че средният наклон на горната половина от склона си е чисто 50о. Бих казал, че при повече от 45о алпинизмът започва да преминава в катерачество! На тази снимка може да се различи и заснеженото било - пътека, по което сте тръгнали към Монблан.
Екстремни ски
Вече доста време събирам подходящи снимки от други сайтове, за да дам една по-пълна картина на изкачването към Монблан. Ето на какво попаднах и не мога да не споделя с вас тази прелест (можете да увеличите кадъра чрез правоъгълничето вдясно):
Скиорът се спуска по стената, върху която е нашият заслон. Обърнете внимание, че е по-бърз от лавините, които отприщва, и само това го спасява. А скоковете от по десетина метра над скалите явно са играчка за него! Нека поясня, че това са професионалисти (без да твърдя конкретно за този), които се спускат по такива места 360 дни в годината - зимата в Европа, "лятото" в Чили! Уреждат специално филмиране от отсрещните склонове или от хеликоптер и с това печелят добри пари.
Скиорът се спуска по стената, върху която е нашият заслон. Обърнете внимание, че е по-бърз от лавините, които отприщва, и само това го спасява. А скоковете от по десетина метра над скалите явно са играчка за него! Нека поясня, че това са професионалисти (без да твърдя конкретно за този), които се спускат по такива места 360 дни в годината - зимата в Европа, "лятото" в Чили! Уреждат специално филмиране от отсрещните склонове или от хеликоптер и с това печелят добри пари.
Не се препоръчва на зрители с високо кръвно и слабо сърце!
А нещо да кажете за това?
https://www.youtube.com/watch?v=Yxdvr0OeExA
Голяма поука могат да извлекат от следните кадри особено мъжете:
https://www.youtube.com/watch?v=20qB1dXAM78
Затова "ралото" си е най-сигурно! Я го вижте тоя - кара с 226 километра в час, но си държи "рало":
https://www.youtube.com/watch?v=Yxdvr0OeExA
Голяма поука могат да извлекат от следните кадри особено мъжете:
https://www.youtube.com/watch?v=20qB1dXAM78
Затова "ралото" си е най-сигурно! Я го вижте тоя - кара с 226 километра в час, но си държи "рало":
Re: Към Монблан и назад
Средновековен глас от небето: - Ний сме измислили отдавна железните "пояси на девствеността", но кой да се сети ...Голяма поука могат да извлекат от следните кадри особено мъжете: ....
Алпинизъм и релефни илюзии
Искам да кажа "илюзии на релефа". Понеже повечето от вас не са се катерили по скали, ще ви разкрия някои тайни. Но първо ще се пробвам и аз с врътките на Гугъла, които за мен още са енигма. Все пак ето една красноречива снимка на стената, върху която е построен заслонът (вижда се като сиво правоъгълниче, върху което е кацнало четвъртото квадратче отляво надясно; долу в ниското е Шамони, а жълтата линия е границата с Италия, вдясно, и с Швейцария - в дъното):
Както личи, "средният" наклон е доста близък до отвеса. Това обаче е впечатление, което не отразява особеностите на релефа. А те са определящи. Затова ще се опитам да разясня ролята на ъглите, за които пише Таки:
Представете си крепостна стена. Естествено тя е отвесна и гладка. Никой не може да се качи по нея. Отстрани обаче са вградени стъпала, които стърчат навън (първото, което ми идва на ума, е т. нар. Балдуинова кула в Царевец). Тогава вече всеки може да се качи "по стената", нали? Има обаче две условия, които са абсолютно същите, както и при скалите. Първото е стъпалата да не бъдат прекалено тесни. Ако са широки само двадесетина сантиметра, ще трябва съвсем да се залепите за стената и без въже едва ли ще се оправите. Второто условия е стълбата да не е прекалено стръмна. Ако наклонът й е 70о или повече, ще трябва вече да се хващате с ръце за горните стъпала.
Нещо подобно е и по скалите, по които аз се катеря. Ако са гладки и стръмни, очевидно няма да мога. Но ако са достатъчно "ръбести", дори да са отвесни, тогава ще мога. Нашият случай е точно такъв и пътеката използва особеностите на терена, защото тя е направена за такива като мен, а не за алпинисти.
Нека покажа още една великолепна снимка отдалеч (правена е от самолет):
Стената си е баш отвесна, а пътеката върви фронтално и право надолу. (Малката къщичка вдясно е с тоалетните и слънчевите батерии.) А сега да се вгледаме в терена отблизо (снимките нататък са от интернет):
Горните камъни, в които туристката (!) току ще си удари главата, и долните, които са току под задника й, показват, че наклонът е повече от 70о. Е, да, но тя не лази право нагоре, а "подсича" склона по диагонал (траверсира , казано професионално). Това личи от мястото на нейната партньорка, както и от въжетата - стоманеното, за което са се хванали, и алпинисткото, с което са се вързали. Както вече казах, въжетата не са необходими, но зимата е съвсем друго.
Наистина срещат се и такива участъци, но те не са прекалено дълги:
Средното е нещо такова:
Тук урокът свършва. Той трябва да ви вдъхне кураж, че това катерене всеки го може! Монблан ви очаква - дружелюбен и ласкав. А аз продължавам с личните си впечатления.
Както личи, "средният" наклон е доста близък до отвеса. Това обаче е впечатление, което не отразява особеностите на релефа. А те са определящи. Затова ще се опитам да разясня ролята на ъглите, за които пише Таки:
Таки написа:Бих казал, че при повече от 45о алпинизмът започва да преминава в катерачество!
Представете си крепостна стена. Естествено тя е отвесна и гладка. Никой не може да се качи по нея. Отстрани обаче са вградени стъпала, които стърчат навън (първото, което ми идва на ума, е т. нар. Балдуинова кула в Царевец). Тогава вече всеки може да се качи "по стената", нали? Има обаче две условия, които са абсолютно същите, както и при скалите. Първото е стъпалата да не бъдат прекалено тесни. Ако са широки само двадесетина сантиметра, ще трябва съвсем да се залепите за стената и без въже едва ли ще се оправите. Второто условия е стълбата да не е прекалено стръмна. Ако наклонът й е 70о или повече, ще трябва вече да се хващате с ръце за горните стъпала.
Нещо подобно е и по скалите, по които аз се катеря. Ако са гладки и стръмни, очевидно няма да мога. Но ако са достатъчно "ръбести", дори да са отвесни, тогава ще мога. Нашият случай е точно такъв и пътеката използва особеностите на терена, защото тя е направена за такива като мен, а не за алпинисти.
Нека покажа още една великолепна снимка отдалеч (правена е от самолет):
Стената си е баш отвесна, а пътеката върви фронтално и право надолу. (Малката къщичка вдясно е с тоалетните и слънчевите батерии.) А сега да се вгледаме в терена отблизо (снимките нататък са от интернет):
Горните камъни, в които туристката (!) току ще си удари главата, и долните, които са току под задника й, показват, че наклонът е повече от 70о. Е, да, но тя не лази право нагоре, а "подсича" склона по диагонал (траверсира , казано професионално). Това личи от мястото на нейната партньорка, както и от въжетата - стоманеното, за което са се хванали, и алпинисткото, с което са се вързали. Както вече казах, въжетата не са необходими, но зимата е съвсем друго.
Наистина срещат се и такива участъци, но те не са прекалено дълги:
Средното е нещо такова:
Тук урокът свършва. Той трябва да ви вдъхне кураж, че това катерене всеки го може! Монблан ви очаква - дружелюбен и ласкав. А аз продължавам с личните си впечатления.
Последната промяна е направена от Логик на Пет 23 Окт 2009, 01:51; мнението е било променяно общо 1 път
Към Монблан: третият, недовършен етап
Третият етап започна след нощувката в заслона. Спането там надхвърли всичките ми опасения, защото хъркането се оказа котешко мъркане в сравнение с изненадите, които ми поднесе надморското равнище. В огромното помещение липсваше кислород и поради височината, и поради броя на хората - стотина човека върху нарове на два етажа. Затова спането ми се изроди в някаква полусъница, в която не разбирах нито къде съм, нито какво правя. Спомням си, че така съм се чувствал като дете, когато съм вдигал 40о температура. И тогава не знаех къде е таванът, стаята се пълнеше с дюшеци и всякакви чудовища, а аз губех представа за времето... За щастие последната нощ преди Монблан продължи само до 2 ч. Тогава всички стават и тръгват нагоре с фенерчета на челата. Процесията прилича на блуждаещи огньове от приказките или по-скоро на великденско завръщане по домовете. Всички се качвахме като ясно очертана гирлянда от светлинки в абсолютно черната нощ. С нетърпение очаквах да изгрее слънцето, но то упорито се бавеше. Уж бяхме на най-високото, а то още не изгряваше. Поради което студът взе да става непоносим. Пътеката минава по билото и към студа се прибави ужасен вятър от едната половина на планината към другата. Имах чувството, че всички студени въздушни маси минават през дрехите ми! Май споменах, че се бях уплашил от тежестта и затова не взех никакви допълнителни дрехи. По-страшен от изкачването обаче се оказа студът, придружен от вятър. Понеже е високо и кислородът е по-малко, а и усилието нагоре е голямо, дишането се ускорява. В трахеята влиза леден въздух, от който гърдите започват направо да горят. Към пронизващия студ се добави умората от катеренето по снега. От забиването на "котките" мускулите на краката изтръпнаха и станаха безчуствени. Отвратително състояние! Налагаше се да спирам да всеки няколко метра.
По някое време наклонът се поуспокои и ние стигнахме до едно равно място, на което решихме да починем. Каква ти почивка! Духаше непоносимо. Застанахме с гръб към вятъра и отворихме термосите с чая. Чаят обаче беше поредната несгода: без захар и ледено студен. Термосите нещо не бяха наред. Просто излях леденилката на пътеката и 10 евро отидоха по дяволите (чаят на таз височина е толкова!). Ето точката, където направихме последна снимка на върха и обърнахме посоката на движението:
Часът е 7 сутринта, датата е 31 юли. Върху скалите вляво е кацнал един от най-високите заслони в Алпите (4362 м), наречен на неговия първи строител Жозеф Вало. Длъжен съм да почета с няколко изречения този планинар-герой, пък после да продължа със собствената си персона.
Вало изкачва Монблан за първи път през 1881 г. и тогава решава да се заеме с метеорологични и други проучвания в района. През 1887 г. той и няколко приятели прекарват на върха три дена. Представете си с тогавашната екипировка какво е означавало това! Същата година той започва строителството на заслон за двама, като материалите са изкачвани в продължение на осем дена от 107 души, носещи багаж между 15 и 30 килограма. И това си представете: нямало го е "трамвая", нито хижите, нито въжетата. Четири хиляди метра изкачване без никакви улеснения! Първата наблюдателница е била открита през 1890 и на няколко пъти е била разширявана. Един куриоз: сред алпинистите, които отсядат в нея, бил и бъдещият папа Пий ХI. През 1898 г. Вало започва строителството на втора наблюдателница, която да е достатъчно удобна и за учените, и за алпинистите. Работниците се сменят, но той единствен стои на строежа 44 дни въпреки болестта на очите си! И продължава да работи в наблюдателницата до 66-годишна възраст, като провежда 35 научни експедиции!
Всъщност до заслона оставаха някакви си 50-ина метра изкачване. Дадох си обаче сметка, че дори да го достигна, голяма полза няма да имам. Той не се отоплява, а ние нямаме спални чували. Не можем да преспим там, нито дори да си починем. От заслона нагоре ни чакаха още 500 метра изкачване. А слизането после? Убедих се, че е най-разумно да не поемам рискове и казах на моя приятел, че повече няма да издържа. Той постъпи като истински планинар и другар: отказа се от самостоятелното изкачване, макар че му предложих да продължи - аз спокойно можех да се върна сам. Той не позволи и дума да отварям на тази тема и след като направихме последни снимки, се завъртяхме на 180о.
Снимката с неговия апарат е с по-добро приближение и на нея се виждат туристите, които се катерят към върха:
Те пъплят по десния ръб. Браздата, която виждате, не е пътеката, а процеп с готова лавина. Пътеката е горе по билото. Самият връх е най-високата точка вляво. Представлява заоблено теме. Ако се увеличи изображението, ще се види втора върволица, която пъпли по левия ръб. Това са туристи, които се движат по втория маршрут към Монблан. За него ще ви разкажа в следващия пътепис. А на върха има черни точки - това са щастливците, които вече са го изкачили. Е, тази година стигам само до 4300 м, но догодина, дай Боже, и моята точка ще се отбележи на върха!
Слънцето постепенно огрява близките върхове, а и нас:
Възхитен съм от геометрията на снежните повърхности - на места вдлъбнати, другаде изпъкнали, нагледно илюстриращи всички типове хиперболоиди, параболоиди и прочие минимални повърхнини (има ги в Уикипедията ):
Ето ме и мен. Леко клоня надясно и гледам да не гледам наляво, че там е пропаст, ле-ле-е-е-е!
Една последна снимка, която си оставям като пътен знак за догодина - напред и нагоре!
Надолу ни чакат 2000 метра слизане по камънаците! Наивно си мислех, че то ще е по-лесно от качването. Нищо подобно! Най-напред дойдоха 500-те метра по снега. Забиването на "котките" в наклона и позицията на стъпалата като на балерина ужасно кълчат и уморяват глезените. Следват 700-те метра по отвеса, където се усукваме като паяци около стоманените въжета. А те на много места са леко прокъсани и коварните стоманени нишки режат дланите като бръснарски ножчета. Най-досадни са обаче навързаните на гердан туристи. Чак пък такава предпазливост! И понеже по скалите няма място за разминаване, този, който слиза, обикновено се залепва до някоя канара и изчаква цялата група да мине нагоре. А това ужасно бави, понеже групите са една след друга. Накрая идват последните 700 метра слизане по ръбестите неустойчиви камъни, които видяхте на снимката. Там пък човек трябва да си стяга сухожилията, за да не навехне крак, а това също много изморява. Еле в последен тръс към 6 вечерта успяхме да хванем "трамвая" за обетованата земя, където ни чакаха хотел с баня, разнообразна вечеря и меки легла.
На сутринта пък ни чакаше разходка отново до 3800 м, но вече с лифт. А така и баба знае! Ще ви покажа невероятни снимки оттам, само моля за вашия пасианс!
По някое време наклонът се поуспокои и ние стигнахме до едно равно място, на което решихме да починем. Каква ти почивка! Духаше непоносимо. Застанахме с гръб към вятъра и отворихме термосите с чая. Чаят обаче беше поредната несгода: без захар и ледено студен. Термосите нещо не бяха наред. Просто излях леденилката на пътеката и 10 евро отидоха по дяволите (чаят на таз височина е толкова!). Ето точката, където направихме последна снимка на върха и обърнахме посоката на движението:
Часът е 7 сутринта, датата е 31 юли. Върху скалите вляво е кацнал един от най-високите заслони в Алпите (4362 м), наречен на неговия първи строител Жозеф Вало. Длъжен съм да почета с няколко изречения този планинар-герой, пък после да продължа със собствената си персона.
Вало изкачва Монблан за първи път през 1881 г. и тогава решава да се заеме с метеорологични и други проучвания в района. През 1887 г. той и няколко приятели прекарват на върха три дена. Представете си с тогавашната екипировка какво е означавало това! Същата година той започва строителството на заслон за двама, като материалите са изкачвани в продължение на осем дена от 107 души, носещи багаж между 15 и 30 килограма. И това си представете: нямало го е "трамвая", нито хижите, нито въжетата. Четири хиляди метра изкачване без никакви улеснения! Първата наблюдателница е била открита през 1890 и на няколко пъти е била разширявана. Един куриоз: сред алпинистите, които отсядат в нея, бил и бъдещият папа Пий ХI. През 1898 г. Вало започва строителството на втора наблюдателница, която да е достатъчно удобна и за учените, и за алпинистите. Работниците се сменят, но той единствен стои на строежа 44 дни въпреки болестта на очите си! И продължава да работи в наблюдателницата до 66-годишна възраст, като провежда 35 научни експедиции!
Всъщност до заслона оставаха някакви си 50-ина метра изкачване. Дадох си обаче сметка, че дори да го достигна, голяма полза няма да имам. Той не се отоплява, а ние нямаме спални чували. Не можем да преспим там, нито дори да си починем. От заслона нагоре ни чакаха още 500 метра изкачване. А слизането после? Убедих се, че е най-разумно да не поемам рискове и казах на моя приятел, че повече няма да издържа. Той постъпи като истински планинар и другар: отказа се от самостоятелното изкачване, макар че му предложих да продължи - аз спокойно можех да се върна сам. Той не позволи и дума да отварям на тази тема и след като направихме последни снимки, се завъртяхме на 180о.
Снимката с неговия апарат е с по-добро приближение и на нея се виждат туристите, които се катерят към върха:
Те пъплят по десния ръб. Браздата, която виждате, не е пътеката, а процеп с готова лавина. Пътеката е горе по билото. Самият връх е най-високата точка вляво. Представлява заоблено теме. Ако се увеличи изображението, ще се види втора върволица, която пъпли по левия ръб. Това са туристи, които се движат по втория маршрут към Монблан. За него ще ви разкажа в следващия пътепис. А на върха има черни точки - това са щастливците, които вече са го изкачили. Е, тази година стигам само до 4300 м, но догодина, дай Боже, и моята точка ще се отбележи на върха!
Слънцето постепенно огрява близките върхове, а и нас:
Възхитен съм от геометрията на снежните повърхности - на места вдлъбнати, другаде изпъкнали, нагледно илюстриращи всички типове хиперболоиди, параболоиди и прочие минимални повърхнини (има ги в Уикипедията ):
Ето ме и мен. Леко клоня надясно и гледам да не гледам наляво, че там е пропаст, ле-ле-е-е-е!
Една последна снимка, която си оставям като пътен знак за догодина - напред и нагоре!
Надолу ни чакат 2000 метра слизане по камънаците! Наивно си мислех, че то ще е по-лесно от качването. Нищо подобно! Най-напред дойдоха 500-те метра по снега. Забиването на "котките" в наклона и позицията на стъпалата като на балерина ужасно кълчат и уморяват глезените. Следват 700-те метра по отвеса, където се усукваме като паяци около стоманените въжета. А те на много места са леко прокъсани и коварните стоманени нишки режат дланите като бръснарски ножчета. Най-досадни са обаче навързаните на гердан туристи. Чак пък такава предпазливост! И понеже по скалите няма място за разминаване, този, който слиза, обикновено се залепва до някоя канара и изчаква цялата група да мине нагоре. А това ужасно бави, понеже групите са една след друга. Накрая идват последните 700 метра слизане по ръбестите неустойчиви камъни, които видяхте на снимката. Там пък човек трябва да си стяга сухожилията, за да не навехне крак, а това също много изморява. Еле в последен тръс към 6 вечерта успяхме да хванем "трамвая" за обетованата земя, където ни чакаха хотел с баня, разнообразна вечеря и меки легла.
На сутринта пък ни чакаше разходка отново до 3800 м, но вече с лифт. А така и баба знае! Ще ви покажа невероятни снимки оттам, само моля за вашия пасианс!
Страница 2 от 3 • 1, 2, 3
Страница 2 от 3
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите