Българска юдаика
+5
nikiforov
blag009
Логик
Sonia
(pheras)
9 posters
Страница 1 от 3
Страница 1 от 3 • 1, 2, 3
Българска юдаика
Последната промяна е направена от на Пон 10 Дек 2007, 20:53; мнението е било променяно общо 3 пъти
Видинска синагога - руини 1
Последната промяна е направена от на Чет 06 Дек 2007, 22:52; мнението е било променяно общо 1 път
Видинската синагога някога
Последната промяна е направена от на Чет 06 Дек 2007, 22:53; мнението е било променяно общо 1 път
Re: Българска юдаика
Видинската синагога изглежда в добро състояние - в смисъл, че може би би могла да бъде реставрирана. Има ли надежда? Би било жалко да не я възстановят.
Колко са българските евреи?
Колко са българските евреи?
Re: Българска юдаика
Sonia написа:Видинската синагога изглежда в добро състояние - в смисъл, че може би би могла да бъде реставрирана. Има ли надежда? Би било жалко да не я възстановят.
Колко са българските евреи?
Sonia,
Да, Видинската синагога все още може да бъде реставрирана, има някаква надежда. Наистина би било жалко да се затрие една сграда, която аке не е някакъв грандиозен паметник на културата, все пак е част от облика на града Видин.
Българските евреи са между 5000 и 7000, когато се говори за всички свързани по някакъв начин с еврейството в България. Евреи съгласно еврейския религиозен закон има не повече от 2000.
Сефарадската синагога във Варна
Продължаваме с втората - по-голяма - синагога във Варна - сефарадската.
Сефарадска синагога Варна 3
Еврейската община във Варна по своята численост в края на 19 в. се е нареждала на 6-то място в страната. Сефарадската синагога във Варна (1890 г.) е центрична куполна сграда с едноетажна дървена галерия, еклектична по своята стилистика - неокласицизъм с мавританско-готически елементи. Изящните неоготически с ислямски/мавритански транскрипции рамки на отворите на централния вход и на тройните прозорци, а също така и на готическата розета в центъра на главната фасада над галерията, са изпълнени от камък. Тази най-ранна монументална и представителна синагога, построена в новоосвободеното княжество България се намира в самия център на града. Паметник на културата. Синагогата не се обитава и се саморазрушава.
Сефарадска синагога Варна 4
Една от старите снимки на сефарадската синагога във Варна. На нея тя се вижда зад джамията.
Плоча на портата на Сефарадската синагога поставета от Хаим Митрани.
Шуменската синагога
И сега една наистина рядка снимка на една абсолютно неизвестна за мен синагога.
Строената около средата на 19 в. сефарадска синагога в Шумен носи стилистичните черти на традиционната местна възрожденска архитектура. Разположена е в най-високата част на града, непосредствено до реката. Синагогата е с централна пространствена композиция, типична за сефарадската традиция, където пространственият акцент се поставя върху централно разположената платформа за четене на свещените книги - teiva. Залата е с галерия, която е достъпна посредством вита дървена стълба от предверието. Паметник на културата. През 70-те години се е предвиждало да се реконструира като зала за камерни концерти. Поради липса на средства сградата на синагогата се е саморазрушила в средата на 90-години.
Строената около средата на 19 в. сефарадска синагога в Шумен носи стилистичните черти на традиционната местна възрожденска архитектура. Разположена е в най-високата част на града, непосредствено до реката. Синагогата е с централна пространствена композиция, типична за сефарадската традиция, където пространственият акцент се поставя върху централно разположената платформа за четене на свещените книги - teiva. Залата е с галерия, която е достъпна посредством вита дървена стълба от предверието. Паметник на културата. През 70-те години се е предвиждало да се реконструира като зала за камерни концерти. Поради липса на средства сградата на синагогата се е саморазрушила в средата на 90-години.
Кои са евреи?
Драги Ферасе, съжалявам, че едва сега открих твърде интересната рубрика за синагогите. Колко жалко за великолепните сгради, които се рушат. Но само те ли са! Наскоро открих синагогата в Самоков, която е в долния край на града и затова човек трябва специално да я знае. В момента се раставрира, но май е "замразена". Поразен бях от нейната големина, непропорционална на градчето Самоков. Чак пък толкова много евреи да са живели там? За протестантите на д-р Лонг знам, че са били много, но за евреите?pheras написа:Евреи съгласно еврейския религиозен закон има не повече от 2000.
Споменаваш еврейския религиозен закон. Знам, че по традиция се гледа само майката. Не го ли промениха обаче това правило? В крайна сметка, нашият известен министър брои ли се "официално" за евреин?
Re: Българска юдаика
Логик написа:
Драги Ферасе, съжалявам, че едва сега открих твърде интересната рубрика за синагогите. Колко жалко за великолепните сгради, които се рушат. Но само те ли са! Наскоро открих синагогата в Самоков, която е в долния край на града и затова човек трябва специално да я знае. В момента се раставрира, но май е "замразена". Поразен бях от нейната големина, непропорционална на градчето Самоков. Чак пък толкова много евреи да са живели там? За протестантите на д-р Лонг знам, че са били много, но за евреите?
Споменаваш еврейския религиозен закон. Знам, че по традиция се гледа само майката. Не го ли промениха обаче това правило? В крайна сметка, нашият известен министър брои ли се "официално" за евреин?
Драги Логико,
Радвам се, че намираш темата за интересна. Това е признание и насърчение.
Не подценявай Самоков, който е бил сериозен румелийски търговски град преди построяването на Барон Хиршовата железница. Любопитен детайл - в Швейцария например открих един потомък на самоковци, който се нарича Елио Самаковлия. По спомени на негови предци градът е бил много по-оживен от София. И до ден днешен страта част пази някакъв чар според мен. Мисля да пусна снимки на самоковската възрожденска синагога. Много е интересно да се знае, че е имало четири синагоги във възрожденски стил - самоковската, пазарджишката, шуменската и кюстендилската. От тях днес съществуват само първите две, а от кюстендилската са запазени възрожденските резбовани тавани.
За еврейският религиозен закон Халаха релевантен е само произходът от майката. Това правило не е променяно от Мойсей насам .
В България, за разлика от Германия има еврейска религиозна община и светска организация на евреите, които живеят и работят в хармония. В Германия, за да си член на светската еврейска община, трябва да си признат за евреин от равина съгласно Халаха. В този смисъл Соломон Паси не би бил евреин в Германия, но и там има известна либерализация напоследък /Аугсбург, Хановер, отчасти Франкфурт и Берлин/, свързана с притока на руски евреи.
Самоковска синагога 2
В семейната хроника на семейство Арие от Самоков е записано, че синагогата в града е строена през 1854 от одрински майстори. Според други сведения строежът е изпълнен между 1858 и 1860 г. от творци, произхождащи от най-известната през 19 в. по българските земи художествена школа - Самоковската. Средствата за изграждането на тази голяма и представителна за времето си сграда са били набирани от фонд на членове на местната еврейска община. Надписът, издълбан върху вградена през 1860 г. мраморна плоча над входа на молитвения дом, гласи: "Тази е вратата господня... Вижте новата постройка по плана на Бет-Амидаша. Това е синагогата, в която хората ще бъдат благословени в името господне и ще цъфтят в града на Арие Йеуда и Габриел..."
http://heritage.hit.bg/
Евреи и синагоги
Жалко, но днес по нищо не личи, че Самоков е бил значителен град преди Освобождението. Синагогата наистина има типично български извивки, както впрочем и джамията. А до нея е Сарафската къща, която поразява с размерите си. Но това го знам от книгите с архитектурни планове. Колкото пъти съм бил в Самоков, тя все е била затворена.pheras написа:Соломон Паси не би бил евреин в Германия, но и там има известна либерализация...
Излиза, че по "ортодоксалните" еврейски канони Паси не е евреин, но по съвременните граждански обичаи вече е. Той самият обичаше да подчертава при посещения на американски еврейски организации, че в света има двама евреи - министри на външните работи: израелският и той. Ако реши да замине за Израел, там ще го признаят ли за "свой"?
Re: Българска юдаика
Логик написа:
Излиза, че по "ортодоксалните" еврейски канони Паси не е евреин, но по съвременните граждански обичаи вече е. Той самият обичаше да подчертава при посещения на американски еврейски организации, че в света има двама евреи - министри на външните работи: израелският и той. Ако реши да замине за Израел, там ще го признаят ли за "свой"?
Повдигаш съвсем резонен въпрос, вече повдиган в Германия, Анстрия, Франция, Европа и разбира се Израел. След Втората световна война евреите си задали въпросът: "Правеше ли Хитлер разлика между евреи, чиято майка е еврейка и такива, чиито баща е евреин?" Остър въпрос, който не е решен днес.
Държавата Израел е решила казуса по соломоновски. Всеки евреин, чиято майка или баща са евреи, може да се засели в Израел /да направи т.н "алия"/. В паспорта обаче, където се записва народността на израелеца, един евреин, който има своя произход само по баща, не се записва като евреин. Държавата Израел записва като евреин един християнин приел юдаизма, но не записва евреин по баща като евреин, отдавайки дължимото и на религиозния закон.
Когато пишеш за ортодоксалните евреи, ти робуваш на едно медийно клише. Най-условно в света еврейството се дели на следните групи, наредени по брой на последователи - ортодоксално еврейство, реформистко еврейство, консервативно еврейство и либерално еврейство. Ортодоксията не бива да се свързва с облечените в в черни кафтани, ботуши и широкополи шапки евреи. Те са малка част от ортодоксалното еврейство. Неговият основен белег е вярата в Б-жественото откровение на Тората и необходимостта от спазването й. Толкоз. Ортодоксални са и българските евреи, и гръцките и т.н. Онези, които в медиите се титулуват като ортодоксални или ултраортодоксални всъщност не са в добри отношения с традиционната ортодоксия. Те се наричат хасидим или хасиди /благочестиви/ и произхождат от средите на крайните ортодокси в полското, литовското, беларуското, украинското и частица от унгарското еврейство.
Сред американските евреи е разпространен реформизмът, който е бил популярен в Германия /ирония на съдбата/ преди да бъде унищожен от Хитлер. Повечето американски евреи са реформисти. Според реформистите, човек е евреин, независимо от произхода на майка му, ако поне единият родител е евреин. Реформизмът не се приема в Израел и Европа след Втората световна война.
Не знам за какви цит. "съвременни граждански обичаи" говориш.
Уточнение с благодарност
Благодаря ти за отговора. Повечето неща разбрах. Не бях намерил подходящите термини, затова се изразих лошо. Под "ортодоксални" евреи имах пред вид тези, които се придържат към свещените текстове, т. е. в случая към религиозния критерий за принадлежност към еврейството. А нямах пред вид непременно "черните шапки". Под "граждански обичаи" разбирах държавната практика - това, което ти наричаш "алия". Излиза, че има разлика между двете и тя се изразява в паспорта. Значи, нашият приятел би могъл да живее в Израел като еврейски гражданин, но няма да бъде записан като евреин, така ли? Възниква обаче още един въпрос: как се познава, че майката е еврейка? Ако тя е родена от майка-еврейка и баща-българин, ще е еврейка, но ще носи името на баща си, например Петрова. Как тогава децата й ще доказват, че са евреи? И последен въпрос. За да придобие човек израелско гражданство, задължително ли е да изповядва юдаизма? За иврита - знам, че е задължителен, но за религията?pheras написа:Всеки евреин, чиято майка или баща са евреи, може да се засели в Израел /да направи т.н "алия"/. В паспорта обаче, където се записва народността на израелеца, един евреин, който има своя произход само по баща, не се записва като евреин. Държавата Израел записва като евреин един християнин приел юдаизма, но не записва евреин по баща като евреин, отдавайки дължимото и на религиозния закон.
Когато пишеш за ортодоксалните евреи, ти робуваш на едно медийно клише.
Не знам за какви цит. "съвременни граждански обичаи" говориш.
Когато разглеждах синагогата в Самоков, ми се случи нещо доста забавно. Влязох вътре през една дупка, за да я погледна. Веднага обаче се включи алармена система. Добре, че успях да избягам овреме, защото след една минута дойде кола на секюрити. Значи пазят, но кога ли е ще я ремонтират докрай?
Re: Българска юдаика
Логик написа:
Благодаря ти за отговора. Повечето неща разбрах. Не бях намерил подходящите термини, затова се изразих лошо. Под "ортодоксални" евреи имах пред вид тези, които се придържат към свещените текстове, т. е. в случая към религиозния критерий за принадлежност към еврейството. А нямах пред вид непременно "черните шапки". Под "граждански обичаи" разбирах държавната практика - това, което ти наричаш "алия". Излиза, че има разлика между двете и тя се изразява в паспорта. Значи, нашият приятел би могъл да живее в Израел като еврейски гражданин, но няма да бъде записан като евреин, така ли? Възниква обаче още един въпрос: как се познава, че майката е еврейка? Ако тя е родена от майка-еврейка и баща-българин, ще е еврейка, но ще носи името на баща си, например Петрова. Как тогава децата й ще доказват, че са евреи? И последен въпрос. За да придобие човек израелско гражданство, задължително ли е да изповядва юдаизма? За иврита - знам, че е задължителен, но за религията?
Когато разглеждах синагогата в Самоков, ми се случи нещо доста забавно. Влязох вътре през една дупка, за да я погледна. Веднага обаче се включи алармена система. Добре, че успях да избягам овреме, защото след една минута дойде кола на секюрити. Значи пазят, но кога ли е ще я ремонтират докрай?
Здрасти, Логик!
Герн гешеен .
Точно така. Нашият приятел може без проблеми да стане израелски гражданин, но не може да бъде разглеждан като евреин. Това не прави нещата никак лесни, а напротив - още по-сложни . Защо?
Ако нашият приятел реши да бъде записан като евреин от държавата Израел, то той следва да мине по процедура за приемане на юдаизма, която завършва с удостоверяване на усилията му от еврейски религиозен съд, наричан Бет Дин. Държавата Израел има списък, кои ортодоксални и консервативни съдилища признава.
1. Ако съдът е ортодоксален, то приемането на вярата може да стане и извън Израел.
2. Ако съдът е консервативен, според едно тълкуване на Върховния съд на Израел, приемането на вярата може да стане само в Израел, т.е. такова приемане е отворено главно за емигранти, т.н. олим хадашим, чиито майка не е еврейка.
Качеството евреин, признато от държавата Израел, не означава признание на същото от съдилищата при главните равини на ашкеназките и сефарадските евреи. Много често държавата Израел признава за законни съдилища, които тези главни еврейски религиозни институции пък въобще не признават. Отделно от това те въобще не признават приемане на вяра, т.н. гиюр, извършено в консервативен съд. Така че, драги Логик, въпросът е повече от сложен .
Няма значение какво е името на евреина. Да вземем пример с фиктивните Мария Петрова и Ели Коен, които съответно имат еврейка - майка и българин - баща и българка - майка и евреин - баща. По законите на държавата Израел и еврейския религиозен закон еврейка е Мария Петрова, а Ели Коен, въпреки изразителното си име, не е. За него може да се каже, че е от еврейски произход.
Как се познава майка - еврейка? В повечето синагоги и еврейски религиозни общини се води много точен списък на евреите. Когато този списък е унищожен или липсва, доказването се извършва с представяне на свидетелства за брак /кетуба/, като еврейски брак, подобно на християнски, се извършва само когато и двете страни са евреи. Доказване се извършва и със извадки от гробищния регистър и снимки на паметници, тъй като в еврейско гробище е допустимо погребение само на евреи.
Така че, Петрова има много способи за доказване на еврейството си.
За да придобие човек израелско гражданство не е задължително да изповядва юдаизъм ако е евреин, т.е всеки атеист или смятащ се за християнин, но с едно еврейско родителско тяло, може да стане израелски гражданин.
За да стане израелски гражданин един друговерец, необходимо е да приеме юдаизма, т.е. да стане евреин. От друга страна той не може да стане евреин, ако открито декларира, че приема юдаизма, само защото иска да стане израелски гражданин.
От всеки израелски гражданин се очаква да владее официалните езици на страната си - иврит и арабски.
За емигрантите, олим-хадашим, не се поставя изискването да владеят арабски, тъй като и иврит е достатъчно предизвикателство за тях. Израел осигурява за тях безплатно обучение в училища наречени улпаним. Улпаним могат да бъдат и улпан-авода, т.е. училища и работа, като това обикновено са кибуци, в които половин ден се работи /за което се изплаща заплата/ и половин ден се учи иврит. Когато емигрантът, оле-хадаш, завърши успешно курса и премине и обучение за история, култура и бит на държавата Израел, той получава гражданство и се изпраща 40 дни войник, обикновено в тила. След това той е пълноценен, предполага се, израелец.
За състоянието на синагогата в Самоков, научавам с голям интерес предимно от теб.
Емиграционни проблеми
Браво, Ферас! С тия познания, сякаш си бил шеф на Израелското имиграционно бюро! Аз пък мислех, че нещата са по-прости - да бе достатъчно едно обрязване...pheras написа:Така че, драги Логик, въпросът е повече от сложен .
Страница 1 от 3 • 1, 2, 3
Similar topics
» Big Photo 2011
» Българска култура по света
» FIFA 2010
» Първа българска виртуална кръчма
» Каква е причината ДСБ да се срине тотално.
» Българска култура по света
» FIFA 2010
» Първа българска виртуална кръчма
» Каква е причината ДСБ да се срине тотално.
Страница 1 от 3
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите