Българска юдаика
+5
nikiforov
blag009
Логик
Sonia
(pheras)
9 posters
Страница 2 от 3
Страница 2 от 3 • 1, 2, 3
Re: Българска юдаика
http://heritage.hit.bg/[/quote[/url]]pheras написа:
В семейната хроника на семейство Арие от Самоков е записано, че синагогата в града е строена през 1854 от одрински майстори. Според други сведения строежът е изпълнен между 1858 и 1860 г. от творци, произхождащи от най-известната през 19 в. по българските земи художествена школа - Самоковската. Средствата за изграждането на тази голяма и представителна за времето си сграда са били набирани от фонд на членове на местната еврейска община. Надписът, издълбан върху вградена през 1860 г. мраморна плоча над входа на молитвения дом, гласи: "Тази е вратата господня... Вижте новата постройка по плана на Бет-Амидаша. Това е синагогата, в която хората ще бъдат благословени в името господне и ще цъфтят в града на Арие Йеуда и Габриел..."
[url=http://heritage.hit.bg/
Мозе ли един въпрос за протокола ? Имали някакво значение как е ориентирана сградата спрямо посоките по компаса ?
blag009-
Брой мнения : 1172
Age : 74
Registration date : 15.10.2007
Re: Българска юдаика
Логик написа:
Браво, Ферас! С тия познания, сякаш си бил шеф на Израелското имиграционно бюро! Аз пък мислех, че нещата са по-прости - да бе достатъчно едно обрязване...
Дааа, има такава агенция . Зохнут се вика
Re: Българска юдаика
blag009 написа:
Мозе ли един въпрос за протокола ? Имали някакво значение как е ориентирана сградата спрямо посоките по компаса ?
Има. С Арон Акодеш в посока Ийрушалайм /Йераусалим/. Почти като християнските църкви е.
Посоките на компаса
Ферасе, нещо не разбрах. Християнските църкви имат постоянна ориентация - олтарът им е на изток (макар че, като гледам Руската църква и Ал. Невски, май допускат ротации). А посоката на синагогите излиза, че е постоянна - все към Йерусалим. Как е по-точно?pheras написа:blag009 написа:Имали някакво значение как е ориентирана сградата спрямо посоките по компаса ?
Има. С Арон Акодеш в посока Ийрушалайм /Йераусалим/. Почти като християнските църкви е.
Re: Българска юдаика
Логик написа:
Ферасе, нещо не разбрах. Християнските църкви имат постоянна ориентация - олтарът им е на изток (макар че, като гледам Руската църква и Ал. Невски, май допускат ротации). А посоката на синагогите излиза, че е постоянна - все към Йерусалим. Как е по-точно?
Драги Логик,
Мисля, че това е спомен от езически времена - народите посрещали изгрева на слънцето и смятали този акт за свещенодействие. После различните религии облекли този акт в ново тълкуване. Не си спомням православното тълкуване за изток - запад, но в юдаизма след епохата на Храма /Бет Амикдаш/ се приема, че свещената част на синагогата, в която се съхранява Тората /Арон Акодеш/, е в източната част на синагогата, а самата синагога е де фекто в посока запад - изток, гледайки към Йерусалим, където трябва да се възцари Месията /Машиях/. С това разположението на синагогата почти не се отличава от това на християнската църква.
Мисля, че така е и при исляма и вярващият е с лице към Мека /т.е. преработена юдейска постановка/.
Географски въпрос
Драги Ферасе,pheras написа: ... самата синагога е де фекто в посока запад - изток, гледайки към Йерусалим. С това разположението на синагогата почти не се отличава от това на християнската църква.
Пак не разбрах. "Изток" е едно, а "посоката към Йерусалим" е съвсем друго. Първото е постоянно, а второто се мени според местоположението на вярващия. Нашите черкви са, така да се каже, успоредни. Вашите синагоги, ако гледат към Йерусалим, би трябвало да са ориентирани радиално. Мюсюлманите например трябва да си носят карта и компас, ако искат непременно да са обърнати с лице към Мека. Та затова те питах как е при вас.
Re: Българска юдаика
pheras написа:blag009 написа:
Мозе ли един въпрос за протокола ? Имали някакво значение как е ориентирана сградата спрямо посоките по компаса ?
Има. С Арон Акодеш в посока Ийрушалайм /Йераусалим/. Почти като християнските църкви е.
Льош Ареф, льош pheras , отидУх в гуглето да търся кво е това нещо "Арон Акодеш" и ми дава всичко на руски !!!!!
Видях го тук http://www.jewishpetersburg.ru/modules.php?r=y&name=Content&pa=showpage&pid=55 .
-"Арон аКодеш — Ковчег завета. Арон аКодеш являлся основным «предметом» в храме, так как в нем находились Скрижали Завета, символизирующие всю Тору. Ковчег был трехслойным: он был покрыт золотом изнутри и снаружи, а между этими слоями находилась деревянная часть. Сверху ковчега помещалась золотая крышка с двумя «крувим» по краям, являвшими с ней одно целое."
Арон Акодеш
У стены напротив входа, куда обращены лицом все молящиеся, располагается Арон а-Кодеш - шкаф или ниша, где хранятся свитки Торы; он прикрыт занавесом, называемым "парохет". Арон Акодеш – это символическое подобие хранилища скрижалей с Десятью Заповедями в Святая Святых Иерусалимского храма.
Да разбирам ли че Арон Кодеш в храма е ориентирана към Ерусалим, както джамиите към Мека ?
Далеч съм от мисълта с моето невежество да те обиждам !!! В Православните храмове , посоката е винаги Исток-Запад !
Кибик Блаже
blag009-
Брой мнения : 1172
Age : 74
Registration date : 15.10.2007
Re: Българска юдаика
Логик написа:
Драги Ферасе,
Пак не разбрах. "Изток" е едно, а "посоката към Йерусалим" е съвсем друго. Първото е постоянно, а второто се мени според местоположението на вярващия. Нашите черкви са, така да се каже, успоредни. Вашите синагоги, ако гледат към Йерусалим, би трябвало да са ориентирани радиално. Мюсюлманите например трябва да си носят карта и компас, ако искат непременно да са обърнати с лице към Мека. Та затова те питах как е при вас.
blag009 написа:
Льош Ареф, льош pheras , отидУх в гуглето да търся кво е това нещо "Арон Акодеш" и ми дава всичко на руски !!!!!
Видях го тук http://www.jewishpetersburg.ru/modules.php?r=y&name=Content&pa=showpage&pid=55 .
-"Арон аКодеш — Ковчег завета. Арон аКодеш являлся основным «предметом» в храме, так как в нем находились Скрижали Завета, символизирующие всю Тору. Ковчег был трехслойным: он был покрыт золотом изнутри и снаружи, а между этими слоями находилась деревянная часть. Сверху ковчега помещалась золотая крышка с двумя «крувим» по краям, являвшими с ней одно целое."
Арон Акодеш
У стены напротив входа, куда обращены лицом все молящиеся, располагается Арон а-Кодеш - шкаф или ниша, где хранятся свитки Торы; он прикрыт занавесом, называемым "парохет". Арон Акодеш – это символическое подобие хранилища скрижалей с Десятью Заповедями в Святая Святых Иерусалимского храма.
Да разбирам ли че Арон Кодеш в храма е ориентирана към Ерусалим, както джамиите към Мека ?
Далеч съм от мисълта с моето невежество да те обиждам !!! В Православните храмове , посоката е винаги Исток-Запад !
Кибик Блаже
Драги Логик и blag009,
Резонни въпроси задавате.
Ще направя едно малко встъпление. Ако си спомняте в дискусията за еврейския произход и приемането на юдаизма имаше правило и доста уточнения.
Ето правилото: Арон Акодеш, съдържащ Тората в една синагога, трябва да е построен в посока Йерусалим или да е сложен в стената най-близко по посока до Йерусалим.
Тъй учи Талмудът. Ако един евреин се моли в диаспората, той трябва да е в посока Светата земя, ако е в Светата земя, да е в посока Йерусалим, ако е в Йерусалим, да е в посока Храма и ако е в Храма, да е в посока Арон Акодеш на Храма. Под Храм Талмудът говори не за синагога, а за Бет Амикдаш /Соломоновия храм/.
Еврейският религиозен кодекс Шулхан Арух пък казва, че не бива човек да се моли обърнат изцяло на изток, а да се насочва на югоизток, защото ако се моли с лице на изток прилича на древните езичници, които се молели и приветствали слънцето.
Това правило оказало най-голямо влияние върху исляма. Мохамед, който и без това бил чудесно запознат с юдаизма и заимствал много от него, наредил на следовниците си да се молят в посока на Мека, което те правят и досега. Вкл. ранните християнски църкви били насочени към Светата земя.
Какво се случило всъщност със синагогите?
Ами точно при тях правилото не било спазено. Поне не било спазено по отношение на европейските, а после и на американските евреи.
Тъй като било трудно в ранните средни векове да бъде установена посоката към Йерусалим във всяка една точка - компасът дошъл към 1300, а много малко равини се оправяли със звездите - се приело правилото синагогата да е в посока леко на югоизток. Разликата е едва забележима. Най-лесно живеещият в София може да си представи това ако сравни посоките на "Света Неделя", малката "Света Петка Самарджийска", джамията и Сооийската синагога. Те са на близко разстояние и може да се създаде инстинско визуално впечатление.
От старото правило останало единствено наредбата да изпълняват определени молитви в посока Йерусалим ако успеят да я установят. Така в съвременните синагоги се изпълнявата тихата молитва Амида, като обикновено равинът или хазанът /кантор/ показват посоката в случай, че не е известна на молещите се гости-евреи от други страни или градове.
Re: Българска юдаика
pheras написа:
Драги Логик и blag009,
Резонни въпроси задавате.
...
Ето правилото: Арон Акодеш, съдържащ Тората в една синагога, трябва да е построен в посока Йерусалим или да е сложен в стената най-близко по посока до Йерусалим.
Тъй учи Талмудът. Ако един евреин се моли в диаспората, той трябва да е в посока Светата земя, ако е в Светата земя, да е в посока Йерусалим, ако е в Йерусалим, да е в посока Храма и ако е в Храма, да е в посока Арон Акодеш на Храма. Под Храм Талмудът говори не за синагога, а за Бет Амикдаш /Соломоновия храм/.
...
Еврейският религиозен кодекс Шулхан Арух пък казва, че не бива човек да се моли обърнат изцяло на изток, а да се насочва на югоизток, защото ако се моли с лице на изток прилича на древните езичници, които се молели и приветствали слънцето.
...
Мохамед, който и без това бил чудесно запознат с юдаизма и заимствал много от него, наредил на следовниците си да се молят в посока на Мека, което те правят и досега. Вкл. ранните християнски църкви били насочени към Светата земя.
....
Освен Тората, в Арон Акодеш стои ли и Талмудът ?
Ако вярващият се намира в Южна Африка, изобщо на ЮГ от Йерусалим, пак ли се моли в посока леко югоизток?
Ти вярваш ли , че Мохамед в действителност се е казвал Моше и т.н. из"Световните конспирации"?
И нещо по така . Какво значи самата дума "Арон", което си е едно библейско име ? Например моето Благовест се тълкува Благата вест , но кугато жената се ядоса ми ока че не ставам и за Благ овест?
Казваш кодекс Шулхан Арух, горе долу на кое се равнява при християнството ?
Разрових компито и видях тоя цитат който ми даваше разликата м/у Талмудът и Шулхан Арух :
-"Изобщо казано, Талмудът не е само подреден кодекс, някакъв обикновен сборник със закони. Освен това тай се допълвал с обширни коментари на равините , тълкуващи го съобразно променящите се социални и културни условия. Нямало нито строги правила за интерпретиране, нито главен авторитет или последна инстанция. В повечето случаи коментаторите се стараели да намерят обосновка за своите възгледи в Библията и Талмуда или в произведенията на предшестващите ги равини. Водещ коментатор на Талмуда бил Раши (рави Шломо бен Ицхак от Троа, 1040-1105). Казват, че без неговите коментари днес Талмудът би могъл да стане недостъпна книга.
Макар че коментарите облекчавали изучаването на Талмуда, чувствала се необходимост от достъпно ръководство , удобно за практическо използване. Много рано започнали да се съставят сборници с еврейски закони, призвани да запълнят този недостатък. Сред първите са Големите наредби (Галахот Гедолот) и Гилхот Алфаси, отворили пътя за по-нататъшни кодификации. Най-важни от по-късните кодекси стават сборникът на Маймонид Повторение на Закона (Мишне Тора), Четирите реда (Арбаа Турим), произведение на Яков бен Ашер (ум. 1340 г.) и Сложената маса (Шулхан Арух) на Йосиф Каро (1488-1575). Кодексът на Маймонид представя системата на юдаизма в неговата цялост, като авторът, за разлика от другите кодификатори, не следва реда, приет в Талмуда, а групира по свой начин материала и въвежда нови раздели. Той не се позовава на авторитети, заради което е подложен на критика; стилът му е лаконичен. Сборникът Шулхан Арух на Каро, написан въз основа на Арбаа Турим и снабден с глосите на Мойсей Исерлес (1520-1572), е приет от ортодоксалните евреи за нормативен кодекс."
Виж по черното при Талмудът, винаги когато съм спорел, показвах горният цитат и питах , а Светата инквизиция, а ловът на вещеци и т.н. Нима можеме да приемеме техните доводи за меродавни, пречупени през сегашното схващане за ценостите на човека! Иди в щатите, изведи си кучето и ГО набий пред хората.Някой и друг ден затвор не ти мръда + солидна парична глоба + определен период да не гледаш домашни любимци и т.н.
Е, не оспорвам , че както юдеизма , така и мюсолманството са ми бая тъмнички като философия и начин на живот при по-радикално вярващите !!!!
Това горното ти го пиша , да не би пак да ми окнеш че съм дрън-дрън !!!
blag009-
Брой мнения : 1172
Age : 74
Registration date : 15.10.2007
Скандаль!
Преизпълнен с Православна канонична загриженост, искам да съобщя на всички во Христа форумни братя и сестри, че основните юдео-християнски храмове на София, вкл. катедралния Св. Ал. Невски и старинната Св. София, са насочени с олтарите си леко на югоизток ( около 10о ) , както можете да се убедите с помощта на Google Earth ( Господ да поживи неговите програмисти ). При Св. Неделя е виден един опит за корекция, който обаче не надвишава 2о
За разлика от тях, и двете джамии, които опознах на картата, са насочени общо взето към Мека, като тази на Халите е по-правилно насочена, а бившата до Банката (сегашният Археологически музей) е прекалено насочена на юг и бие по-скоро към Египет.
Ще проверя как стои въпросът и другаде, пък ще докладвам.
За разлика от тях, и двете джамии, които опознах на картата, са насочени общо взето към Мека, като тази на Халите е по-правилно насочена, а бившата до Банката (сегашният Археологически музей) е прекалено насочена на юг и бие по-скоро към Египет.
Ще проверя как стои въпросът и другаде, пък ще докладвам.
Гост- Гост
И у нас скандаль!
Проверих и в някои основни храмове на Атина, Пирей и Солун - същите и още по-големи отклонения, все на югоизток.. Е, някои от тях са надстроени върху много стари византийски църкви, напр. Св. Димитрий в Солун, което може би обяснява посоката към Светите Земи. Ще проверя как е положението със Света София в Константинополь.
Проверих - и тя е в посока югоизток. А оста на Св. Петър в Рим си е почти точно изток-запад, но на изток е .. входът, а амвонът ? ?
Иди ги разбери..
Проверих - и тя е в посока югоизток. А оста на Св. Петър в Рим си е почти точно изток-запад, но на изток е .. входът, а амвонът ? ?
Иди ги разбери..
Гост- Гост
Посоки на вярата
Главните софийски черкви - Ал Невски, Св. Неделя и най-старите, Св. Петка и Св. София, са успоредни и вероятно, както е проверил Ригас, са на изток и леко на юго-изток. Следователно, който се е венчал в Св. София, да речем, може да се похвали с правилна ориентация . Хрумването за Google Earth е чудесно! Руската черква обаче си е направо перпендикулярна! Настина, иди ги разбери... Струва ми се, че подобен въпрос стои и за посоката на гробовете. Някой знае ли как са там каноните?Ригас написа:Иди ги разбери..
Re: Българска юдаика
blag009 написа:
Освен Тората, в Арон Акодеш стои ли и Талмудът ?
Не, не стои.
Тората всъщност е това, което в една християнска Библия се нарича Петокнижие на Мойсей. Тази тора, която се намира в Арон Акодеш се изписва ръчно с кашерно мастило от специален писач, т.н. софер, като има правила по колко букви на ред трябва да се изписват и т.н. Материалът, от който се изработва е пергамент, който пък се добива от кожата на младо кашерно животно /най-често теле/. Изработените парчета пергамент се съшиват и се увиват около две ролки от маслиново дърво, които пък могад да бъдат поставени в продълговати кутии от благороден метал /според сефарадската традиция/ или да бъдат обвити със специално изработена за целта кадифена мантия. На върховете на пръчките се поставят корони. Цялото това описание показва ритуалният характер на тази Тора. За домашна употреба естествено се печата в нормален хартиен формат.
Талмудът не се намира в Арон Акодеш. Той има практически характер и служи повече на равина или на учениците в еврейското религиозно училище йешива. Понеже е огромен се издава в поне няколко тома огромен формат. Една част от него е написана на арамейски и затова ползването му в оригинал е достъпно само за владеещи едновременно иврит и арамейски. На английски и немски има преводи.
blag009 написа: Ако вярващият се намира в Южна Африка, изобщо на ЮГ от Йерусалим, пак ли се моли в посока леко югоизток?
По принцип молитвите протичат в посока на Арон Акодеш. Само молитвата Амида се извършва в посока на Йерусалим. Вярващият става от мястото си /ако е в синагога/ и леко се завърта в посока на Йерусалим. Ако е гост и не знае или не е мислил накъде е тази посока, просто имитира движенията на останалите.
blag009 написа: Ти вярваш ли , че Мохамед в действителност се е казвал Моше и т.н. из"Световните конспирации"?
Не, не вярвам. Според историците и то не само еврейските, но дори и арабските, преди да създаде доктрината за исляма Мохамед е бил доста впечатлен от юдаизма, но се стремял към по-опростен вариант на монотеистична религия, тъй като смятал юдаизма за твърде сложен за бедуините и арабите. Сле налагането на исляма, той приел, че това е съвършената монотеистична религия и дори поискал евреите да отхвърлят юдаизма, което те естествено не приели.
Всъщност ислям и юдаизъм имат по-дълга традиция на мирно и успешно съжителство, отколкото християнство и юдаизъм. Причините са религиозни и политически.
От религиозна гледна точка и между двете религии нямало спор, че ислямът е по-близо до монотеизма отколкото средновековното християнство с множеството си светии и изображения в църквите, както и с доктрината за троицата. Това, както и хранителни ограничения при мюсюлманите разполагало благосклонно привържениците на двете религии едни към други.
От политическа гледна точка трябва да се каже, че мюсюлманските владетели били с доста здрав икономически разум и не желаели да се лишават от източник на приходи и кредити, както и избощо да негират едно икономически силно население, каквото били евреите.
blag009 написа: И нещо по така . Какво значи самата дума "Арон", което си е едно библейско име ? Например моето Благовест се тълкува Благата вест , но кугато жената се ядоса ми ока че не ставам и за Благ овест?
Арон в думата Арон Акодеш не е име. Означава шкаф. Кодеш е свещен. Един вид свещен шкаф, който е спомен за кивота със скрижалите на Майсей. Това е символното му значение.
Името е Аарон. Неговият произход и значение, както и на името Моше, са неясни, като се предполага, че са египетски имена. Някои смятат, че значи "от планината".
blag009 написа: Казваш кодекс Шулхан Арух, горе долу на кое се равнява при християнството ?
Шулхан Арух е е сборник с правила за всички аспекти от живота на евреина. Междудругото, както си видял в цитата си, е дело на равина Йосеф Ефраим Бен Каро. Това, което не пише в твоя цитат е, че Йосеф Ефраим Бен Каро е равин в Никопол, България.
Трудно е да бъде сравнен с нещо в православието, но ако трябва наистина да се сравни, то това е комбинация между Православния катехизис /има го във всяка църква/ и средновековния Номоканон /Кормчая книга/, но без те двете да имат достатъчна подробност.
В цитатите ти има една-две грешки независим от източника - Раши /раби Шломо Бен Ицхаки/ е направил достъпна Тората, с прословутия си коментар на Тората. Той не коментира Талмуда, защото по същество Талмудът сам е коментар на коментарите, а допълва с коментар първата част на Талмуда - т.н. Мишна.
Във връзка с коментара ти за щатите и Светата инквизиция:
В Талмуда има един основен закон и той гласи - "Правота на държавата е правото." Т.е. правото на държавата има предимство пред еврейския закон, освен ако правото на държавата не кара евреите да престъпват основни правила на своя. Например ако държавата кара евреите да се кланят на идоли или да сменят вярата си, религиозното право е на мнение, че тогава те не трябва да се подчиняват.
Re: Българска юдаика
Ригас написа:Преизпълнен с Православна канонична загриженост, искам да съобщя на всички во Христа форумни братя и сестри, че основните юдео-християнски храмове на София, вкл. катедралния Св. Ал. Невски и старинната Св. София, са насочени с олтарите си леко на югоизток ( около 10о ) , както можете да се убедите с помощта на Google Earth ( Господ да поживи неговите програмисти ). При Св. Неделя е виден един опит за корекция, който обаче не надвишава 2о
За разлика от тях, и двете джамии, които опознах на картата, са насочени общо взето към Мека, като тази на Халите е по-правилно насочена, а бившата до Банката (сегашният Археологически музей) е прекалено насочена на юг и бие по-скоро към Египет.
Ще проверя как стои въпросът и другаде, пък ще докладвам.
Чудесна информация, Ригас.
Интересно би било ако можеш да сравниш посоките на по-старите черкви - "Света София" и ротондата "Свети Георги" да речем с по-нови - напр. църквата "Свети Николай Софийски" на "Пиротска" и "Опълченска". Интересно е и ако посочиш посоката на синагогата в София /зад халите/.
В София има един интересен казус. Сегашната църква "Свети Седмочисленици" всъщност е бившата Черна джамия. Би ли разгледал нейните посоки и как явно е преустроена тя, че да бъде все пак православен храм?
Re: Българска юдаика
Логик написа:
Главните софийски черкви - Ал Невски, Св. Неделя и най-старите, Св. Петка и Св. София, са успоредни и вероятно, както е проверил Ригас, са на изток и леко на юго-изток. Следователно, който се е венчал в Св. София, да речем, може да се похвали с правилна ориентация . Хрумването за Google Earth е чудесно! Руската черква обаче си е направо перпендикулярна! Настина, иди ги разбери... Струва ми се, че подобен въпрос стои и за посоката на гробовете. Някой знае ли как са там каноните?
Драги Логик,
Струва ми се, че Руската църква е правилна. Входът е откъм юг , а олтарът на изток, т.е. вдясно от входа.
Така ли е или бъркам?
Руската черква
Напълно е възможно. Отдавна не съм влизал и затова съм останал с впечатлението, че оста й е като в повечето църкви - от входа към олтара. Трябва да проверя. А как стои въпросът с гробищата? Там има ли разминаване в посоките на християни, евреи и мюсюлмани?pheras написа:Струва ми се, че Руската църква е правилна.
Синагога
Молодой человек, когато писах за 'юдео-християнски' храмове, аз съм имал предвид нещо, нали .. ? И синагогата си е в същата леко югоизточна посока, зададена - прочее - от посоката на булеварда 'Мария Луиза' - 10о на североизток.
Интересно би било ако можеш да сравниш посоките на по-старите черкви - "Света София" и ротондата "Свети Георги" да речем с по-нови - напр. църквата "Свети Николай Софийски" на "Пиротска" и "Опълченска". Интересно е и ако посочиш посоката на синагогата в София /зад халите/.
Св. Николай Софийски - същата история: Пиротска перпендикулярна* на Мария Луиза, ерго...
* Това ми напомня многократно проверения факт, че някои млади таксиджии, на които опитът се ограничава с Центъра на София, остават в недоумение, когато им кажеш да те хвърлят 'на ъгъла на Стамболийски и Сливница' .. 'Те не са ли успоредни ? ! ' е класическата реакция. Те знаят частта на 'Сливница' на север от центъра, може би дори знаят и тази, пресичаща 'Стамболийски' , но още не знаят, че те носят едно и също име, оти по тях тече една и съща рекичка.
Гост- Гост
Доброто насочване е важно не само за хората..
Но и за домашните животинки. Както се вижда на снимката по-долу, доброто насочване на Lachana Str. в посока на юг позволява на един атински котарак да се порадва на лъчите на декемврийското слънце (че иначе днес е доста студено: +15о на сянка! ) , удобно разположил се върху покрива на един Хюндай.
Това е Ники - нашият 'кооперативен' котарак. Старата му хазяйка живее на партера, а той - на балкона й, от който слиза и на който се качва без проблеми. Понякога изчезва по-надалеч, та се чуват призивите на обезпокоената жена: 'Никиии, Никии' . Безпокойството й е основателно, защото на партера живее също и огромният пес Лех. Хазяите му са поляци. Аз веднъж им се подмазвах и го нарекох 'шановни пес' , та се разтопиха.. Лех е душичка - ужасно дружелюбно куче. Само че е малко сангвиник и това, в съчетание с огромния му размер, създава проблеми.. На булката преди месец така й се зарадвал, че за малко да й счупи ръката. А през лятото съседите разправят, че е влачел за каишката стотина метра 13-годишната щерка на хазяите - поляци, която е имала неблагоразумието да го изведе на разходка за първи път, без да пита мама. А като спрял да я влачи, върнал се и радостно си поиграл, скачайки върху нея. Момичето го прегърнало в отчаяние (отдолу) и Лех я закарал вкъщи като Бърза помощ. На рьонтгеновата снимка на панинька не били открити фрактури.
А какво ли ще стане, ако Лех се зарадва на Ники..? На котешка кайма ще го направи.. Затуй се безпокои основателно г-жа Дуциос..
Това е Ники - нашият 'кооперативен' котарак. Старата му хазяйка живее на партера, а той - на балкона й, от който слиза и на който се качва без проблеми. Понякога изчезва по-надалеч, та се чуват призивите на обезпокоената жена: 'Никиии, Никии' . Безпокойството й е основателно, защото на партера живее също и огромният пес Лех. Хазяите му са поляци. Аз веднъж им се подмазвах и го нарекох 'шановни пес' , та се разтопиха.. Лех е душичка - ужасно дружелюбно куче. Само че е малко сангвиник и това, в съчетание с огромния му размер, създава проблеми.. На булката преди месец така й се зарадвал, че за малко да й счупи ръката. А през лятото съседите разправят, че е влачел за каишката стотина метра 13-годишната щерка на хазяите - поляци, която е имала неблагоразумието да го изведе на разходка за първи път, без да пита мама. А като спрял да я влачи, върнал се и радостно си поиграл, скачайки върху нея. Момичето го прегърнало в отчаяние (отдолу) и Лех я закарал вкъщи като Бърза помощ. На рьонтгеновата снимка на панинька не били открити фрактури.
А какво ли ще стане, ако Лех се зарадва на Ники..? На котешка кайма ще го направи.. Затуй се безпокои основателно г-жа Дуциос..
Гост- Гост
Геомантия
Геомантията, както всеки грък веднага ще се досети, първоначално е била изкуството на гадаене по земната пръст. По-късно в Корея тя се превръща в изкуство на гадаене по земната повърхност (топографията на местността), а още по-късно и в цяла наука за "правилното" ориентиране на дома, в частност на входа, на мебелите в него и особено на леглото, на посоката на спане и т. н. В Китай тази наука (наричана там Фън Шуй) включва в себе си изобщо оползотворяването на природните сили. Както виждаме от тази великолепна снимка, котаракът Ники чудесно се е ориентирал спрямо посоките на света и ги е оползотворил.
Свидетелство
Г-н Логико,
В атинската ми предработна спалня аз спя с главата насочена на изток. А в еретрейската ми уикендна спалня главата сочи на запад. Уверявам Ви, че всеки път, когато се събуждам в уикендна Еретрия, аз се чувствам много по-добре от случаите, при които се събуждам в предработна Атина. Та питам се, сериозно разтревожен: дали не трябва да сменя своето атинско съновно направление с 180о, та да получавам допълнителна понеделнишка радост поради очаквания ме интензивен нАучен процес?
Преди да ми отговорите, проверете посредством Google Earth, в каква посока спите Вие персонално, та да не се получат между нас допълнителни проблеми, инфлексни точки, разходимости и пр. неприятни детайли.
В атинската ми предработна спалня аз спя с главата насочена на изток. А в еретрейската ми уикендна спалня главата сочи на запад. Уверявам Ви, че всеки път, когато се събуждам в уикендна Еретрия, аз се чувствам много по-добре от случаите, при които се събуждам в предработна Атина. Та питам се, сериозно разтревожен: дали не трябва да сменя своето атинско съновно направление с 180о, та да получавам допълнителна понеделнишка радост поради очаквания ме интензивен нАучен процес?
Преди да ми отговорите, проверете посредством Google Earth, в каква посока спите Вие персонално, та да не се получат между нас допълнителни проблеми, инфлексни точки, разходимости и пр. неприятни детайли.
Гост- Гост
Съвети на специалиста
Ако това не помогне, опитайте да спите изправен, облегнат на стената или в краен случай седнал на стола. По такъв начин Вие сериозно ще отстраните въздействието на геомагнитното поле в сравнение със случаите, когато на него е подложено хоризонтално лежащото Ви тяло. Ще остане да решите опитно в каква посока да завъртите стола си, но тук вече разликите ще са минимални. Желая Ви успех!Ригас написа:... дали не трябва да сменя своето атинско съновно направление с 180[sup]о[/sup
Re: Българска юдаика
Но драги ми Логик, погледнато логически, то "светите"земи спряма Русия се намират на юг, така че во истина мозе да са перпендикулярни !Логик написа:... Руската черква обаче си е направо перпендикулярна!...Ригас написа:Иди ги разбери..
Кибик Блаже
blag009-
Брой мнения : 1172
Age : 74
Registration date : 15.10.2007
Re: Българска юдаика
-Искам да те питам , дали правилно съм разбрал че "кашерно" животно, мастило и т.н. да го разбирам като "кашерно"- "Осветено"(от рода на "светенна вода")?pheras написа:blag009 написа:
Освен Тората, в Арон Акодеш стои ли и Талмудът ?
Не, не стои.
Тората ... Материалът, от който се изработва е пергамент, който пък се добива от кожата на младо кашерно животно /най-често теле/
...
Талмудът не се намира в Арон Акодеш.
-Четох в гуглето, че тая молитва че чете по три пъти на ден ! Тя като "Оче наш" ли е, която се чете преди всяко ядене!!!!pheras написа:... Само молитвата Амида се извършва в посока на Йерусалим.blag009 написа: Ако вярващият се намира в Южна Африка, изобщо на ЮГ от Йерусалим, пак ли се моли в посока леко югоизток?
-Е, все пак сте братовчеди с арабите, в библията го пише ! Има една теория , за "Петте Еви, от които произлизат съвремените жени в Европа, аха само в Скандинавските страни "Евите" са три !pheras написа:blag009 написа: Ти вярваш ли , че Мохамед в действителност се е казвал Моше и т.н. из"Световните конспирации"?
Не, не вярвам...
-Спряма средновековието ДА, но сегашната обстановка е коренно различна все пак драги ми ?pheras написа: Всъщност ислям и юдаизъм имат по-дълга традиция на мирно и успешно съжителство, отколкото християнство и юдаизъм. Причините са религиозни и политически. От религиозна гледна точка и между двете религии нямало спор, че ислямът е по-близо до монотеизма отколкото средновековното християнство с множеството си светии и изображения в църквите, както и с доктрината за троицата. Това, както и хранителни ограничения при мюсюлманите разполагало благосклонно привържениците на двете религии едни към други.
Колкото до хранителните ограничения, като атеист(вид религия както твърдиш и съм съгласен с теб), това е преди всичко здравословно хранене! Припомни си как мъдреца убеждава халифа, че основата на неговото дълголетие е природно съобразното хранене с мляко, млечни продукти, плодове и т.н. , но без месо!!!!!
-А не драги тук не съм съгласен с теб! Корана(както и библията) забранява на вярващите да се занимават с лихварство и т.н. Докато в Тората няма подобна забрана! Дори Талмедът поощрява тая дейност за евреите !pheras написа:От политическа гледна точка трябва да се каже, че мюсюлманските владетели били с доста здрав икономически разум и не желаели да се лишават от източник на приходи и кредити, както и избощо да негират едно икономически силно население, каквото били евреите.
-Според една от версиите, и е "почти" научно доказано , че самият "кивот" е вид кондезатор на електричество !!! Намерени са предмети в Древна Шумерия с златно покритие , които магат да станат само ч/з електролиза(дебелина на покритието от порядака на 28 микрона) и т.н. !!!pheras написа:blag009 написа: И нещо по така . Какво значи самата дума "Арон", което си е едно библейско име ? Например моето Благовест се тълкува Благата вест , но кугато жената се ядоса ми ока че не ставам и за Благ овест?
Арон в думата Арон Акодеш не е име. Означава шкаф. Кодеш е свещен. Един вид свещен шкаф, който е спомен за кивота със скрижалите на Майсей. Това е символното му значение.
Прав си че Акодеш се пише като "а кодеш"(посегашно МУ кондезатор, малко майтап де ) !!!!!
-Право да ти кажа с туй Давид, Моисей, Аарон и Самуил, бая се бях притиснил коя е майка им. Но на едно място четох , че е арменка, името и е арменско и тъй като през тоя период в Армения тия имена са били най-разпространени. Сега туй по-горното не го взимай като антисимитизъм, защо дори и майка им да е била еврейка това не променя моето отношение към Самуил !!!pheras написа: Името е Аарон. Неговият произход и значение, както и на името Моше, са неясни, като се предполага, че са египетски имена. Някои смятат, че значи "от планината".
pheras написа:blag009 написа: Казваш кодекс Шулхан Арух, горе долу на кое се равнява при християнството ?
Шулхан Арух е е сборник с правила за всички аспекти от живота на евреина. Междудругото, както си видял в цитата си, е дело на равина Йосеф Ефраим Бен Каро. Това, което не пише в твоя цитат е, че Йосеф Ефраим Бен Каро е равин в Никопол, България.
Трудно е да бъде сравнен с нещо в православието, но ако трябва наистина да се сравни, то това е комбинация между Православния катехизис /има го във всяка църква/ и средновековния Номоканон /Кормчая книга/, но без те двете да имат достатъчна подробност.
-Ще ти бъда благодарен, ако дадеш някоя сламка за Йосеф Ефраим Бен Каро в гуглето чета само че е живял през ХVІ в. но не и биографични данни!
pheras написа: В цитатите ти има една-две грешки независим от източника - Раши /раби Шломо Бен Ицхаки/ е направил достъпна Тората, с прословутия си коментар на Тората. Той не коментира Талмуда, защото по същество Талмудът сам е коментар на коментарите, а допълва с коментар първата част на Талмуда - т.н. Мишна.
-Мдаааа, кво ще кажеш да тоз цитат от Талмудът:
"Талмудът ни учи: "Винаги съди човека, като гледаш на него от добрата му страна.""
Защо ли оставам с тънкото чуството, че спрямо мен проявяваш "модерстично" разбиране на Талмудът? Винаги съм ти казвал "Покаже едно писане от мен, в дух на антисимитизъм"????
pheras написа:Във връзка с коментара ти за щатите и Светата инквизиция:
В Талмуда има един основен закон и той гласи - "Правота на държавата е правото." Т.е. правото на държавата има предимство пред еврейския закон, освен ако правото на държавата не кара евреите да престъпват основни правила на своя. Например ако държавата кара евреите да се кланят на идоли или да сменят вярата си, религиозното право е на мнение, че тогава те не трябва да се подчиняват.
- И е така, и не е баш така от гледна точка примерно от моя гледна точка !? Визирам преди всичко "гетата", според израза на един от видните съвременни евреи председател на "Световният еврейски съюз" поне да 2001 г.(имам го в компито, ако много държиш , ще се разрова и цитирам точно). Който казва дословно, че "гетата" са еврейско изобретение и т.н. Но все пак съм чел и оделни пасажи от "Талмудът" на български, които са меко казани расиски и т.н. Така, че за това давам и примера за светата инквизиция, и защо не си товара главата, за неща казани преди хиляда и 150 - 200 год преди моето раждане !
blag009-
Брой мнения : 1172
Age : 74
Registration date : 15.10.2007
Re: Българска юдаика
Логик написа:
Напълно е възможно. Отдавна не съм влизал и затова съм останал с впечатлението, че оста й е като в повечето църкви - от входа към олтара. Трябва да проверя. А как стои въпросът с гробищата? Там има ли разминаване в посоките на християни, евреи и мюсюлмани?
Има. Посоките при гробища са същите като при храмовете.
Религиозна картография
Колкото пъти съм бил на еврейските гробища - последния път беше на погребението на Бернард Мунтян, а преди него на Леон Митрани, - толкова пъти са ме потрисали каменните плочи, с които са покрити гробовете. Гранит метър на два, дебели половин - сигурно тежат по два тона! Някои от тях леко заоблени отгоре, и всичко това правено на ръка! Липсва какъвто и да било надгробен кич. Има дори "свободни" плочи - отместени някога, сега вече няма кой да ги вдигне. Освен ако не дойде кран...pheras написа:Посоките при гробища са същите като при храмовете.
В една от популярните книги по математика имаше "мюсюлманска" карта на света: така пригодена, в такава проекция, че човек, където и да се намира, стига да има компас - а той върви в комплекта, - по картата да се обърне към Мека. Като я открия, ще се опитам да я покажа.
Ферасе, ти обърна ли внимание на моето съчинение за Борис и евреите? Ако си заслужава, някой ден ще публикувам и допълненията.
Страница 2 от 3 • 1, 2, 3
Similar topics
» Big Photo 2011
» Българска култура по света
» FIFA 2010
» Първа българска виртуална кръчма
» Каква е причината ДСБ да се срине тотално.
» Българска култура по света
» FIFA 2010
» Първа българска виртуална кръчма
» Каква е причината ДСБ да се срине тотално.
Страница 2 от 3
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите